جده-الشرق الاوسط

جده – الشرق الاوسط – کویت – ریم المیع: وزیران امور خارجه کشورهای شورای همکاری خلیج چهارشنبه در نشست مشورتی در جده درباره راه های حمایت از روند کار مشترک کشورهای خلیج در تمامی عرصه ها در جهت برآوردن آرمان های شهروندان این کشورها گفتگو کردند.

دبیر کل شورای همکاری خلیج دکتر عبداللطیف بن راشد الزیانی گفت که وزیران امور خارجه از تلاش های فراوان کمیته های ذیربط برای اجرای توافقنامه ریاض (در خصوص اختلافات با قطر) قدردانی کردند. دستورالعمل های صادره از وزیران امور خارجه می تواند در تسهیل ماموریت کمیته ها و در نهایت اجرای کلیه مفاد توافقنامه ریاض طی یک هفته کمک کند.

کشورهای خلیج در روز هفدهم آوریل با امضای توافقنامه ای در ریاض زمینه را برای پایان دادن به اختلافات بین عربستان سعودی، امارات و بحرین با قطر آماده کردند. این سه کشور در روز پنجم مارس گذشته و در یک اقدام بی سابقه ضمن احضار سفیران خود در قطر این کشور را به دخالت در امور داخلی خود متهم کردند. آنها نیز دوحه را به در پیش گرفتن سیاست حمایت از جنبش اسلام سیاسی متهم کردند که منجر به بی ثباتی در منطقه می شود.

به گفته منابع آگاه خلیجی وزیران امور خارجه دیروز در جده به بررسی گزارش جدید کمیته ذیربط برای اجرای توافقنامه ریاض پرداختند. این توافقنامه پس از میانجی گری امیر کویت بین دوحه و ریاض به دنبال تصمیم عربستان سعودی، امارات و بحرین به فراخواندن سفیران این کشورها از قطر صورت گرفت. وزرای امور خارجه شورای همکاری خلیج نیمه ماه آوریل این توافقنامه را در شهر ریاض امضا کردند.

این منابع افزودند: وزیر خارجه کویت که ریاست دوره کنونی شورای همکاری خلیج را بر عهده دارد گام های مثبتی را ملاحظه کرده که به تحکیم روابط کشورهای خلیج کمک و روند کار مشترک کشورهای خلیج را به سوی مقابله با چالش های منطقه ای و بین المللی سوق می دهد.

نشست اضطراری دیروز وزیران امور خارجه کشورهای خلیج در جده به مناقشه تحولات در منطقه و به ویژه حمله اسراییل به غزه و تحولات عراق و سوریه و لیبی و یمن اختصاص یافت. وزیران خارجه نیز خطر روزافزون سازمان های تروریستی همانند سازمان «داعش» را بررسی کردند. این در حالی است که بحران روابط بین کشورهای خلیج در برنامه کاری این نشست مطرح نشده بود، ولی این قضیه در چهارچوب یکسان سازی مواضع کشورهای خلیج مطرح شد.

دیدار وزیر امور خارجه کویت از جده پس از دو روز از سفر خالد بن محمد العطیه وزیر خارجه قطر به کویت صورت گرفت. وزیر امور خارجه قطر دومین مقام رسمی این کشور است که طی یک هفته به کویت سفر کرده است. پیش از این فرستاده امیر قطر شیخ جاسم بن حمد عازم کویت شده بود و مورد استقبال امیر کویت قرار گرفت. سفر وزیر امور خارجه کویت به جده پس از اظهارات دو روز پیش امیر سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان سعودی در رابطه با روابط کشورش با قطر انجام می گیرد. سعود الفیصل در کفرانس مطبوعاتی گفت: آنچه بین ما و قطر اتفاق افتاده خوشایند ما نیست. ما تمایل داریم که روابط بین کشورهای خلیج به ویژه در عرصه سیاست خارجه و موضع گیری در برابر امور بین المللی بر اساس همبستگی باشد. ما امیدواریم که به این مرحله برسیم.

در بیانیه اختتامی نشست آمده است که وزیران خارجه با بررسی تحولات منطقه بر اهمیت تلاش های هماهنگ در جهت توقف خونریزی در منطقه و حمایت منافع ملت ها و مبارزه با جنبش های تروریستی تندرو تاکید کردند. بنابر بیانیه این تلاش ها امنیت و ثبات در منطقه را تحکیم می بخشد. در این بیانیه از اظهارات خادم حرمین شریفین ملک عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی در دوم آگوست قدردانی شد. ملک عبدالله طی اظهاراتی ضمن فراخوان به مقابله با تروریسم نسبت به فتنه ای که جهان عرب و اسلام را تهدید می کند، هشدار داد.

وزیران خارجه «حمله و جنایت های وحشیانه اسراییل و تروریسم دولتی نیروهای اسراییلی در نوار غزه» را به شدت محکوم کردند و تمام بهانه های اسراییل در این خصوص را به شدت رد کردند.

این بیانیه بر حمایت کامل از ملت فلسطین «برادر» و تشکیلات خودگردان برای رسیدن به آتش بس دایم در غزه تاکید کرده است. وزیران امور خارجه با استقبال از توافق بر سر آتش بس در غزه بر رسیدن به توافق دائم تاکید کردند. به گفته آنان این توافق دائمی باید پایبندی سریع اسراییل به تعهدات خود و رفع حصر غزه را تضمین کند تا زندگی در نوار غزه به روال عادی خود بازگشته و مردم از زندگی با امنیت و با کرامتی برخوردار شوند.