بعد از گذشت چندین ماه و همچنین وجود شک و شبهه پیرامون جدی بودن دولت اسرائیل در خصوص طرح «کانال بحرین»، منبعی از وزارت همکاری منطقه‌ای دولت اسرائیل از تفاهم‌های جدیدی با اردن خبر داد که این طرح را در رأس اولویت‌ها قرار می‌دهد.
به گزارش الشرق الاوسط، بنابر گفته‌های این منبع تساحی هنگبی وزیر همکاری منطقه‌ای اسرائیل طی مذاکراتی که با مسئولان اردنی داشت نگرانی آنها را در خصوص این طرح رفع کرد.
تساهی ضمن تأکید بر اینکه مشکلات این طرح در حال رفع شدن است، عنوان کرد: کانال بحرین به اردن کمک می‌کند مشکل کمبود آب را جبران کند. به ما نیز اجازه می‌دهد دریای مرده را از خشکی نجات دهیم. مهم‌تر از آن باعث تقویت صلح میان ما و کشوری عربی می‌شود که به توافق صلح پایبند است. این اهداف برای دو ملت مهم است و ما به آنها پایبندیم.
وی افزود: در سال گذشته حادثه‌ای رخ داد که طی آن نگهبان سفارت اسرادیل در عمان به شهروندان اردنی شلیک کرد. این اتفاق منجر به بوجود آمدن بحرانی یک ساله در روابط دو کشور شد و مذاکرات کانال بحرین را به تأخیر انداخت. پس از آن کارشناسان اسرائیلی در این خصوص محافظه کاری کردند و به هزینه بالای آن و اعلام تجدید توافقنامه اجاره دادن زمین دو منطقه الباقوره و الغمر در اردن به اسرائیل از سوی ملک عبدالله، اعتراض کردند.
علیرغم اینکه هنگبی توضیح نداد توافق‌های جدیدی در خصوص مواضع اختلاف صورت گرفت اما منابع سیاسی تأکید کردند که بازگشت به این طرح با تشویق مستقیم از سوی ملک عبدالله و بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل صورت گرفت که به تقویت روابط دو کشور اهمیت زیادی می‌دهند.
این توافق بعد از سلسله مذاکرات محرمانه‌ای صورت گرفت که میان تساحی هنگبی و ریاض ابو سعودی وزیر آب اردن در نیویورک و با نظارت مریکا انجام شد.
گفتنی است منابعی سیاسی دو هفته پیش اعلام کرده بودند دولت اسرائیل تصمیم نهایی خود را برای کنار گذاشتن این طرح گرفته‌است.
در واقع نتانیاهو خواستار کنار گذاشتن آن بود و یووال استاینتیز وزیر انرژی و آب اسرائیل به دستور وی با ریاض ابو سعود در این خصوص مذاکره کرد.
اما دیوید فریدمن سفیر آمریکا در اسرائیل، جارید کوشنر مشاور رئیس‌جمهور آمریکا و جیسون گرینبلات فرستاده صلح آمریکا به منطقه خاورمیانه با رفتن به دفتر نتانیاهو تأکید کردند آمریکا به این طرح پایبند است و از اسرائیل انتظار دارد تا به وظایف خود نسبت به آن پایبند باشد.
اسرائیل در جواب آنها عنوان کرد که راهکارهایی با هزینه‌های کم‌تر برای این طرح وجود دارد و آمریکا آمادگی خود برای قبول هر پیشنهادی که اردن موافق آن است را اعلام کرد.