«جریان ملی آزاد» تشکیل دولت را در گرو به دست آوردن پست وزرات کار اعلام کرد

بیروت: کارولین عاکوم

قرار ملاقات سعد حریری نخست وزیر لبنان با میشل عون رئیس جمهور این کشور در هفته آینده، موجی از تنش را که در پی صحبت‌های جبران باسیل وزیر خارجه این کشور به وجود آمده بود در هم شکست.
به گزارش الشرق الاوسط، در پی سخنان جبران باسیل و درگیری‌های احزاب در نتیجه آن، موجی از ناامیدی برای تشکیل کابینه در زمانی نزدیک به وجود آمد. این در حالی بود که نتایج دیدار اخیر حریری با عون حاکی از تشکیل کابینه در فرصتی نزدیک بود.
منابع نزدیک به ریاست جمهوری در گفتگو با «الشرق الاوسط» عنوان کردند که حریری و عون هفته آینده با هم دیدار خواهند کرد.
آنها ضمن تاکید بر اینکه اوضاع نامناسب نیست اعلام کردند تصمیم برای ارائه ترکیب دولتی تصمیمی است که خود رئیس جمهور می‌گیرد نه کس دیگری.
از سوی دیگر، منابع نزدیک به حریری، بر امیدوار بودن وی برای تشکیل دولت تاکید کردند. آنها این امید وی را ناشی از دیدار اخیر او با عون عنوان کردند.
آنها به «الشرق الاوسط» گفتند «مذاکرات به مرحله اعلام اسامی نرسیده است و خبرهایی که در خصوص ترکیب‌های وزراتی رد و بدل می‌شود دقیق نیست».
در این میان، اظهارات سیاسی احزاب در سایه سخنان جبران باسیل همچنان ادامه دارد.
سمیر جعجع رئیس حزب «نیروهای لبنانی» در سخنرانی اخیر خود در جمع دانشجویان برنده انتخابات دانشجویی به شکلی صریح جواب وزیر خارجه را داد.
وی گفت «باسیل هر روز با معیارهایی تازه سر بر می‌آورد و اعلام می‌کند که ۷۵ درصد کل این دنیا از آن اوست و بقیه فقط ۵ درصد سهم دارند. ۲۰ درصد دیگر باقی می‌ماند که معلوم نیست تکلیف آن چیست».
وی تاکید کرد «هدف اصلی باسیل کم کردن سهم «نیروهای لبنانی» در دولت آینده است تا بدین گونه راه برای آنها باز شود و هرکاری بخواهند در دولت آینده انجام بدهند. ولی آنها نخواهند توانست».
ابراهیم کنعان دبیرکل «لبنان القوی» و معاون «جریان ملی آزاد» در مهمانی شام «جریان ملی آزاد» نیز در امارت گفت «ما دولت خواهیم داشت نه برای سنگر گرفتن بلکه برای کسب دستاوردها، برای تامین خواسته‌های لبنانی‌ها و برآورده کردن آرزوهای آنها، برای اینکه اهداف ملی بزرگ کسب کنیم نه اینکه اهداف خود را در زمین‌های یکدیگر تحقق بخشیم».
اما علیرغم اظهارات کنعان در خصوص تشکیل دولت، اسعد درغام نماینده «لبنان القوی» گفت «مادامی که وزارت کار از آن «المرده» است دولتی تشکیل نخواهد شد».
درغام همچنین گفت «اختلاف ما با «المرده» در خصوص ضعف بهره وری وزارت کار در دولت موقت است».
وی افزود «بنابراین تا زمانی که وزارت کار از آن «المرده» است دولتی تشکیل نخواهد شد. ما برای به دست آوردن این پست وزراتی اصرار داریم. چرا که وزیر کنونی به جای طرح‌های حمل و نقلی که قرار بود آنها را انجام بدهد به استفاده از اموال در جهت اهداف انتخاباتی عمل کرد».