وزیر خارجه امارات: علیرغم بحران قطر، شورای همکاری کشورهای خلیج همچنان پابرجاست

سی و نهمین دوره اجلاس سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج به ریاست ملک سلمان بن عبدالعزیز خادم حرمین شریفین، یکشنبه آینده در ریاض پایتخت سعودی برگزار می‌شود.
به گزارش «الشرق الاوسط»، دکتر عبداللطیف الزیانی دبیرکل شورای همکاری خلیج توضیح داد که سران کشورهای عضو این شورا در این دوره موضوعات مهمی همچون روند همکاری مشترک خلیج، دستاوردهای تکامل و همکاری خلیج در بخش‌های سیاسی، دفاعی، اقتصادی و قانونی، گزارش‌ها و پیشنهادهای کمیته‌های وزارتی و دبیرخانه، تحولات سیاسی منطقه و جهان و آخرین تحولات امنیتی منطقه را مورد بررسی قرار می‌دهند.
دکتر زیانی موظف شدن خود از جانب خادم حرمین شریفین برای ارسال دعوتنامه به رهبران کشورهای خلیج را مایه افتخار دانسته و در خصوص به ثمر نشستن این دوره ابراز امیدواری کرد تا نتایج سازنده‌ای که باعث تقویت همکاری و تکامل خلیج در بخش‌های مختلف، تحقق انتظارات شهروندان آن برای انسجام و هم‌افزایی بیشتر برای مقابله با چالش‌ها و حفظ امنیت و ثبات کشورهای عضو شورا و منطقه در بر داشته باشد.
در این میان، دکتر انور قرقاش وزیر امور خارجه امارات متحده عربی تاکید کرد اجلاس سران کشورهای شورای همکاری خلیج در ریاض نشان دهنده این است که شورای همکاری علیرغم بحرام قطر همچنان ادامه داشته و موفقیت اصلی آن در جنبه‌های اقتصادی و ایجاد بازار مشترک خلیجی است. بحران سیاسی زمانی پایان می‌گیرد که عامل آن پایان یابد و آن حمایت قطر از افراط‌گرایی و مداخله در مسائل مربوط به ثبات منطقه است.
وی در توئیتی افزود: واقعیت کنونی سیاسی «این قابلیت را به مجلس شورای همکاری داد که کار خود را ادامه دهد؛ بنابراین جلسه‌های فنی و اداری ادامه دارد. در مقابل بخش استراتژی و سیاسی آن در سایه انحراف دیدگاه قطر در مورد منفعت جمعی و اهمیت مسئولانه ریاض، ابوظبی و منامه بر شورای تاریخی، با مشکل مواجه شد.