عربستان سعودی بر پایبندی خود تأکید می کند… پادشاه عربستان فردا مرکز امداد ملک سلمان را افتتاح می کند > مراکش درباره مفقود شدن یک جنگنده {اف ۱۶} تحقیق می کند

متصاعد شدن دود و آتش در آسمان صنعا بر اثر بمباران یک انبار بزرگ مهمات توسط نیروهای ائتلاف (عکس از خبرگزاری فرانسه)

یمن، متصاعد شدن دود و آتش در آسمان صنعا بر اثر بمباران یک انبار بزرگ مهمات توسط نیروهای ائتلاف (عکس از خبرگزاری فرانسه)

در آستانه آتش بس موقت انسانی که قرار است بعد از ظهر امروز برای توقف نبردها و ارسال کمک های انسان دوستانه آغاز شود، تعدادی از شهرهای یمن شاهد تشدید عملیات جنگی از سوی شورشیان حوثی بودند.

حوثی ها و متحد آنها علی عبدالله صالح رئیس جمهور سابق، حملات خود را بر شهرهای عدن، تعز و ضالع افزایش دادند. این شهرها شاهد درگیری های شدید آنها با نیروهای وفادار به عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور مشروع یمن بودند. این در حالی است که نیروهای ائتلاف به فشارهای نظامی خود بر ضد حوثی ها ادامه دادند و برای سومین روز پیاپی به بمباران مواضع آنها در صعده ادامه دادند. این نیروها همچنین انبارهای مهمات موجود در کوه نقم که به بخش شرقی صنعا مشرف است را هدف قرار دادند.

سرتیپ احمد حسن عسیری، سخنگوی نیروهای ائتلاف، به نوبه خود به «الشرق الأوسط» گفت: «شبه نظامیان حوثی ۲۴ ساعت فرصت دارند تا حد اقل میزان مسؤلیت خود را نسبت به شهروندان یمن نشان دهند و به آتش بس پایبند باشند». وی هشدار داد که هر گونه نقض آتش بس منجر به لغو آن خواهد شد.

در همین راستا، شورای وزیران عربستان سعودی روز گذشته در جلسه ای که به ریاست ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه این کشور در ریاض برگزار شد بر اهمیت پایبندی به آتش بس انسانی برای تضمین افزایش عملیات امداد رسانی تأکید کرد.

قرار است فردا پادشاه عربستان سعودی در مراسم افتتاح مرکز امداد ملک سلمان، که برای انجام عملیات انسان دوستانه ویژه در یمن افتتاح می شود، شرکت کند.

همزمان مراکش اعلام کرد که تحقیقات درباره کشف علل مفقود شدن جنگنده ای از نوع «اف – ۱۶» در یمن ادامه دارد. این جنگنده متعلق به یک اسکادران نیروهای مسلح سلطنتی است، و با وجود اینکه حوثی ها اعلام کردند که مسلحان آنها این جنگنده را در صعده سرنگون کردند اما هیچ توضیحی درباره سرنوشت خلبان آن ندادند.