ترامپ: ما داعش را در سوریه شکست دادیم

واشینگتن: هبه القدسی

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا از پیروزی ایالات متحده آمریکا در جنگ با داعش در سوریه خبر داد.
به گزارش الشرق الاوسط، وی در توئیتی گفت: ما داعش را در سوریه شکست دادیم، این تنها دلیل ما در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ برای ماندن در آنجا بود.
روب مانینگ سخنگوی وزارت دفاع پنتاگون نیز روز گذشته در گفتگو با خبرنگاران با تاکید بر اینکه کاخ سفید دستور خروج نیروهای آمریکا از سوریه را صادر کرده‌است، گفت: در حال حاضر کار را با شریکانمان در منطقه ادامه می‌دهیم و از طریق آنها وارد عمل می‌شویم.
بنابراین دونالد ترامپ جلساتی با جیمس ماتیس وزیر دفاع آمریکا و مسئولان امنیت ملی در خصوص چگونگی خروج نیروهای آمریکا در سایه خطر عدم اطمینان نیروی داخلی به کشورهای دیگر و عدم باز گذاشتن عرصه برای ایران و روسیه در جهت نفوذ به سوریه داشت.
مسئولان وزارت خارجه آمریکا نیز در حال همکاری با جیمز جفری، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور سوریه و مذاکره با ترکیه در خصوص سرنوشت کُردهای سوریه و ایده ایجاد منطقه خودمختار برای آنها در شمال شرق روسیه هستند که ۳۰ درصد خاک سوریه را در اختیار دارند.
اما علام خروج نیروهای آمریکا با اظهارات سابق آنها مبنی بر حضور بلند مدت خود در سوریه برای جلوگیری از عدم حضور مجدد داعش در آن متفاوت است.
جیمس ماتیس وزیر دفاع آمریکا در آوریل گذشته گفته‌بود: ما نمی‌خواهیم تا پیش از اینکه تلاش‌های سیاسی در خصوص رسیدن به صلح در سوریه نتیجه بدهد، از آن خارج شویم.
اما با اظهارات ترامپ در مارس گذشته مبنی بر رغبت وی برای خروج نظامی آمریکا از سوریه در نزدیک‌ترین فرصت ممکن همخوانی دارد که بعد از نصیحت‌‌های پنتاگون برای ماندن و شکست جامع داعش نظر خود را تغییر داد.
در واقع این تصمیم بعد از تماس تلفنی ترامپ با اردوغان در روز دوشنبه گرفته شد که در آن اردوغان از برنامه‌ریزی برای حمله به یگان‌های خلق کُرد که هم‌پیمان آمریکا برای جنگ با داعش هستند، خبر داد.
مسئولان می‌گویند حمله احتمالی ترکیه باعث تنش در کاخ سفید، مسئولان پنتاگون و شورای امنیت ملی شد؛ چرا که هر گونه حملۀ ترکیه به نیروهای آمریکایی و کشتن آنها منجر به واکنش از سوی ترامپ و در نتیجه جنگ میان دو کشور می‌شد.
مسئولی از پنتاگون توضیح داد که توصیه‌های پنتاگون برای خروج تدریجی بود اما ترامپ ترجیح داد هر چه سریع‌تر تمام نیروهای آمریکایی را از سوریه خارج کند.
در خصوص احتمال بازگشت داعش در صورت خروج آمریکا مسئولان پنتاگون گفتند که آمریکا حضور نظامی گسترده‌ای در منطقه برای مقابله با تهدیدات دارد به طوریکه حدود ۵۲۰۰ سرباز آمریکایی در عراق مستقر است.
تحلیلگران معتقدند ترامپ با این اقدام خود قصد دارد تا نگاه‌ها را از سلسله چالش‌های قانونی که آمریکا با آن روبرو است به موضوع دیگری معطوف کند که از جمله آنها محکومیت مایکل کوهین وکیل سابقش، روند تحقیقات روبرت مولر بازپرس ویژه و انتقاداتی است که دوشنبه گذشته متوجه مایکل فلین مشاور امنیت ملی سابق آمریکا در محاکمه‌اش شد.