خودروی گشت حوثی ها در صنعا پایتخت یمن - عکس از اسوشیتدپرس

خودروی گشت حوثی ها در صنعا پایتخت یمن – عکس از اسوشیتدپرس

صنعا، الشرق الاوسط – منابع آگاه به الشرق الاوسط گفتند که تخلفات جاری شورشیان حوثی که هم اکنون کنترل شهر صنعا را در اختیار دارند، موجب مهاجرت دسته جمعی مردم از پایتخت یمن شده است و در این راستا شمار زیادی از مردم در عید قربان به خارج سفر کرده و یا به دیگر شهرها رفته اند.

یک منبع محلی که خواست نامش فاش نشود به الشرق الاوسط گفت که تصرف ساختمان های دولتی و گزارش ها مبنی بر غارت صدها خانه توسط شورشیان حوثی، شهروندان را واداشته است که از بیم اقدامات بیشتر شورشیان، پایتخت را ترک کنند به طوری که فرودگاه بین المللی صنعا اکنون مملو از مسافرانی است که این کشور را ترک می کنند.

این منبع تاکید کرد که این گروه شیعه همچنین به خانه های روزنامه نگاران از جمله عبدالغنی الشمیری، سردبیر روزنامه القضیه و مدیر کل سابق شبکه تلویزیونی یمن هجوم برده است.

حوثی ها تقریبا کنترل کامل تاسیسات دولتی در پایتخت از جمله فرودگاه، بانک مرکزی و مقر وزارت دفاع را در دست گرفته اند. شبه نظامیان این گروه، موسوم به کمیته های مردمی، در نبود نیروهای پلیس، در خیابان های پایتخت به گشت زنی می پردازند.

در همین حال خیابان های صنعا پر شده از نوشته های «مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل، لعنت به یهودیان، اسلام پیروز است.»

در این میان اشغال صنعا موجب افزایش نگرانی درباره اقدام متقابل جنگجویان رادیکال سنی وابسته به القاعده در شبه جزیره عرب شده است، گروهی که در مواجهه با حملات متوالی هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا و تهاجم نیروهای امنیتی یمن توانسته حضور خود را در این کشور حفظ کند.

گروه انصارالشریعه وابسته به القاعده اواخر هفته گذشته مسئولیت دو حمله به حوثی ها را در شهرهای صنعا و شهر امران بر عهده گرفت. این گروه روز جمعه هم در صفحه توییتر خود اعلام کرد که در جریان بمب گذاری در یک پایگاه حوثی ها در صنعا چندین حوثی کشته و زخمی شده اند.

این گروه همچنین مدعی شده که روز پنج شنبه هم یک بمب را در نزدیکی گروهی از حوثی ها که در شهر امران تجمع کرده بودند، منفجر کرده است. این گروه در بیانیه ای اعلام کرد که این انفجار به کشته شدن ۱۵ حوثی و زخمی شدن شمار زیادی دیگر منجر شده است و وعده داد که علیه گروه شورشی شیعی، جنگی بی امان را آغاز خواهد کرد.

اوایل این هفته هم یک بمب گذار انتحاری، خودرویی پر از مواد منفجره را در مقابل بیمارستانی در استان معارب که در آن چندین حوثی در حال درمان بودند، منفجر کرد. گروه رادیکال سنی مسئولیت این حمله را که بر اثر آن یک حوثی کشته شد، بر عهده گرفت.

از سوی دیگر هم اکنون طرفین بر سر انتخاب رییس دولت وحدت ملی که بر اساس توافق امضا شده بین رییس جمهور هادی و حوثی ها و با میانجیگری سازمان ملل تشکیل شده، به بن بست رسیده اند.

افراد زیادی اخیرا به عنوان چهره های بالقوه احتمالی برای این پست پیشنهاد شده اند که مهم ترین آنها احمد لقمان وزیر سابق یمنی و مدیر سازمان کار عربی است.

حوثی ها به رغم امضای توافق اخیر به رییس جمهورهادی که در سال ۲۰۱۲ و در پی اعتراضات گسترده جانشین علی عبدالله صالح شد، اعتماد ندارند.

بسیاری بر این باورند که هواداران علی عبدالله صالح در دستگاه رسمی نظامی یمن، ورود حوثی ها به صنعا را تسهیل کرده اند.

علی العماد، یکی از چهره های بلندپایه حوثی ها اخیرا در یکی از مصاحبه ها هر گونه «تفاهم» بین این گروه و جناح علی عبدالله صالح را تکذیب کرد اما اذعان کرد که دو طرف «منافع مشترک موقتی» دارند.