مخالفت حوثی با انتقال گفتگوها به دوحه… یک مقام عمانی به «الشرق الأوسط»: از برگزاری آن در ریاض حمایت می کنیم

یک تظاهر کننده یمنی معترض به حضور حوثی ها در حاشیه اعتراضات تعز که با آتش گشودن حوثی ها مواجه شد (عکس از آژانس عکس خبری اروپا)

یک تظاهر کننده یمنی معترض به حضور حوثی ها در حاشیه اعتراضات تعز که با آتش گشودن حوثی ها مواجه شد (عکس از آژانس عکس خبری اروپا)

روز گذشته حوثی ها با حمایت نیروهای وابسته به علی عبدالله صالح رئیس جمهور سابق یمن، حلقه را بر شهر جنوبی عدن تنگ تر کردند. عبدربه منصور هادی رئیس جمهور یمن، که در عدن سکونت دارد، تلاش می کند برای جلوگیری از سقوط شهر به دست حوثی ها، صفوف پیروان خود را فشرده کند.

حوثی ها و پیروان آنها جبهه جنوبی را گشودند به طوری که در دو استان الضالع و لحج، در نزدیکی عدن، نبردهایی با سلاح سنگین صورت گرفت. برخی منابع امنیتی و نظامی تأکید کردند که نیروهای وابسته به هادی، مواضع شبه نظامیان حوثی را که موفق به کنترل مقر اداره محلی شهر الضالع شده بودند، هدف قرار دادند. حوثی ها با وجود درگیری های شدید و زیر آتش رگبار گلوله، موفق به پیشروی شدند. در همین حال نبردی برای کنترل مقر تیپ زرهی ۳۳ در شمال الضالع صورت گرفت که منجر به کشته شدن ۱۰ نفر از مسلحان حوثی و مجروح شدن چند تن دیگر از آنان شد. رویارویی هایی هم در منطقه الکرش، در نزدیکی پایگاه نظامی استراتژیک در استان لحج جنوبی، واقع بین دو شهر تعز و عدن صورت گرفت.

در همین راستا، حوثی ها به سوی تظاهراتی که بر ضد حمله آنها به استان برگزار شده بود، آتش گشودند، که منجر به کشته شدن ۵ نفر از معترضان و زخمی شدن ۶۰ تن دیگر شد. در پی این تحولات، شوقی احمد هائل سعید انعم، استاندار تعز، در اعتراض به کشته شدن تظاهر کنندگان و پس از اینکه نیروهای ویژه از دستور العمل او اطاعت نکردند، از سمت خود استعفا کرد.

در سطح سیاسی هم، حوثی ها اعلام جمال بن عمر فرستاده ویژه سازمان ملل، مبنی بر انتقال گفتگوهای حل بحران یمن به دوحه، مخالفت کردند. پیشتر قرار بود این گفتگوها در ریاض پایتخت عربستان برگزار شود. محمد عبدالسلام سخنگوی رسمی عبدالملک الحوثی رهبر حوثی ها، به شدت ریاض و دوحه را مورد انتقاد قرار داده و اتهاماتی را به آنها نسبت داد. وی گفت: «گفتگو در دوحه و امضای آن در ریاض و نهار در دبی، از نظر ما سخنی بی معنا است».

در همین راستا، یک منبع موثق در مسقط پایتخت عمان به «الشرق الأوسط» گفت که عمان به همه طرف های درگیر در یمن، از جمله گروه حوثی، ابلاغ کرد که از برگزاری جلسات گفتگو در ریاض حمایت می کند. این اعلام در پی خبرهایی که پیش از این مبنی بر امکان میزبانی مسقط از گفتگوها منتشر شده بود، می باشد.