سرانجام، آنچه که باید اتفاق نمی افتاد اتفاق افتاد. ریاض از توقف محموله های نفتی سعودی از تنگه باب المندب خبر داد. دو نفتکش بسیار بزرگ نفت، شامگاه چهارشنبه هدف حمله گروه های شبه نظامی حوثی قرار گرفتند. این دو نفتکش، هر کدام دو میلیون بشکه نفت حمل می کردند. «رویترز» به نقل از یک مقام کویتی از احتمال توقف عبور نفت کویت از باب المندب خبر داد. بسته شدن کامل این تنگه با توجه به تداوم حمله های تروریستی حوثی ها در مسیر تردد کشتی ها در باب المندب چندان دور از ذهن به نظر نمی رسد. این تنگه که تنها ‍۱۸ مایل عرض دارد یکی از پرترافیک ترین خطوط عبور محموله های نفتی و فرآورده های نفتی دیگر در جهان است. حالا، عبور نفتکش های سعودی و کویتی و اماراتی و عراقی از جنوب آفریقا انجام می شود. البته، این تغییر مسیر، پرهزینه تر و وقت گیرتر است. اما موضوع خطرناک تر این است که جهان نمی تواند به مقابله با پیامدهای بسته شدن این تنگه بپردازد.

طبق آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا، حدود ۴.۸ میلیون بشکه نفت و فرآورده های نفتی در روز از طریق این آبراه حمل می شود. به گفته کارشناسان، افزایش هزینه حمل و نقل دریایی و به کارگیری ذخایر استراتژیک منجر به افزایش دو سه دلاری هر بشکه نفت خواهد شد. اما نکته مهم این است که مسدود شدن مسیر عبور نفت جهان پیامدهای بسیار ناگواری برای اقتصاد جهان به دنبال دارد. مقام های سعودی، پیشتر درباره این موضوع هشدار داده بودند. دولت سعودی گفت تداوم حمله به نفتکش ها آزادی کشتیرانی و تجارت جهانی در تنگه باب المندب و دریای سرخ را در معرض خطر قرار می دهد. مانع اصلی در راستای برقراری امنیت کشتیرانی در باب المندب این است که بندر حدیده به عنوان سکوی عملیات تروریستی و انتقال موشک و سلاح به کار می رود.

همه کشورهای جهان که سهمی در کشتیرانی در باب المندب دارند و خواهان امنیت عبور نفت هستند مسئول هستند. این تنگه مسیر مهمی برای دسترسی به اروپا و بازارهای جهان به فرآورده های نفتی به شمار می رود. این مسئولیت تنها به عهده سعودی و کشورهای عضو ائتلاف عربی نیست. همه کشورهای جهان، اینک نگران این هستند که حکومت ایران جلوی عبور محموله های نفتی از طریق خلیج عربی و تنگه هرمز را بگیرد. حالا درست است که جهانیان، اکنون این دغدغه را دارند اما حکومت ایران از سه سال پیش به رویکرد ایجاد بی ثباتی در باب المندب روی آورد. این رویکرد بیانگر این است دامنه تهدید آفرینی گروه های شبه نظامی حوثی نه تنها کشورهای منطقه بلکه همه کشورهای جهان را در برگرفته است و همه به مقابله با عربده کشی های ایران پرداخته اند.

حوثی ها و حکومت ایران در سه سال گذشته قوانین بین المللی را زیر پا گذاشتند اما با این حال، محافل بین المللی اقدام جدی در این باره در نظر نگرفته اند. البته، در این راستا نباید نقش مهم آمریکا در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ را نادیده گرفت. اصلا عدم تمایز بین نفتکشی با بار دو میلیون بشکه نفت و یک کشتی جنگی امکان ندارد. قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس وابسته به ارگان سپاه پاسداران هم ضمن تاکید بر این موضوع گفت «دریای سرخ دیگر امن نیست.» شاید بتوان اعلام توقف عبور محموله های نفتی سعودی از باب المندب را پیشامد ناگواری خواند که به مصلحت است. در واقع، دولت سعودی زنگ خطر ائتلاف حوثی ها و حکومت ایران را به صدا درآورد. پیامدهای فجیع این ائتلاف همه اقتصاد جهان را دربر می گیرد. این اقدام سعودی شاید فرصتی باشد تا ائتلاف جهانی و قاطعانه ای برای جلوگیری از تهدید کشتیرانی بین المللی ایجاد شود.