«آرامکو» سعی در افزایش سهم نفت خود در بازار آسیا دارد

امین الناصر رئیس شرکت نفت «آرامکو»ی سعودی و سرپرست مدیران اجرایی آن روز گذشته اعلام کرد این شرکت علیرغم محدودیت‌هایی که اوپک سال آینده بر تولید اعمال می‌کند، قصد افزایش سهم خود در بازار آسیا را داشته و امیدوار به معامله با چین و آفریقا است تا در زمنیه پتروشمی در جهان پیشرو باشد.
به گزارش «الشرق الاوسط»، به نقل از خبرگزاری «رویترز» وی دو هفته پیش از جلسه اوپک برای سیاست‌های تولید، عنوان کرد آنها با پایبندی به اجرای هرگونه توافقی که در اوپک صورت بگیرد، سعی در افزایش سهم خود در بازار دارند.
وی فرصت رشد بیشتری برای آرامکو در آسیا از جمله چین، هند، مالزی و اندونزی دیده و عنوان کرد این شرکت برای ضمانت وجود خروجی نفت خام خود، در زمینه پروژه‌های تصفیه قدم برمی‌دارد.
هفته گذشته نیز، شرکت «آرامکو» اعلام کرد ۵ توافقنامه جدید برای عرضه نفت خام به مشتریان چینی امضا خواهدکرد که به موجب آن میزان نفت خام صادر شده به چین در سال ۲۰۱۹ به ۱٫۶۷ میلیون بشکه در روز خواهد رسید.
امین الناصر اما در خصوص اینکه اگر اوپک تصمیم به کاهش تولید در سال آینده بگیرد، آرامکو چگونه پاسخ درخواست تقاضاهای بیشتر را خواهدداد، توضیحی ارائه نکرد.
وی در خصوص اینکه آیا «أرامکو» با افزایش مخازن نفت ایالات متحده آمریکا، تصمیم به کاهش صادرات نفت خام به آن را دارد یا خیر، عنوان کرد همه بازارها برایشان مهم است، آسیا بزرگ‌ترین بازار آنها بوده و سپس اروپا و آمریکا هستند.
وی اظهار کرد برنامه‌های شرکت برای توسعه پالایشگاه موتیفا در ایالات متحده آمریکا و وراد شدن در بخش تولید پیتروشیمی در این پالایشگاه بر اساس جدول زمانبندی پیش خواهدرفت.
الناصر همچنین اعلام کرد «ارامکو» در نظر دارد تا میزان پالایش خود را در سعودی و خارج از آن که در حال حاضر ۵٫۴ میلیون بشکه در روز است به روزانه ۸ میلیون الی ۱۰ میلیون افزایش دهد.
وی عنوان کرد پیتروشیمی بخش اصلی توسعه بوده و سعودی در این زمینه در جهان پیشرو خواهدشد.
به همین دلیل «آرامکو» در نظر دارد تا سهمی احتمالی در شرکت «سابک» سعودی که چهارمین تولید کننده پتروشیمی در جهان است داشته‌باشد.
از این رو، الناصر عنوان کرد که «آرامکو» قصد دارد تا میزان ۲ میلیون الی ۳ میلیون تولید نفت خام روزانه خود را برای تولید پتروشیمی اختصاص دهد.
گفتنی است قرار است اوپک در ششم دسامبر جلسه‌ای در وین داشته باشد و انتظار می‌رود که سعودی به دلیل اینکه اوپک و متحدان آن میزان تولید را در جهت تقویت نرخ پایین نفت به روزانه ۱٫۴ میلیون بشکه کاهش دادند، به آنها فشار بیاورد.