هند واردات نفت ایران را کاهش داد و کره جنوبی آن را قطع کرد
کویت: وائل مهدی
آمریکا در نظر دارد با هماهنگی پادشاهی عربی سعودی و روسیه تولید نفت را افزایش داده و صادرات ایران را کاهش دهد.
به گزارش الشرق الاوسط به نقل از وزارت نیروی آمریکا، ریک پری وزیر نیروی این کشور روز گذشته (دوشنبه) با همتای سعودی خود خالد الفالح دیدار کرد.
این دیدار در حالی اتفاق افتاد که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از کشورهای بزرگ تولید کننده نفت خواسته است، به منظور از سرگیری تحریم‌ها علیه فروش نفت خام ایران، تولید نفت خود را افزایش دهند.
یک منبع آمریکایی و یک منبع دیپلماتیک دیگر روز یکشنبه اعلام کردند که ریک پری روز پنج‌شنبه با الکساندر نواک وزیر نیروی روسیه در موسکو دیدار خواهد کرد.
افزایش قیمت نفت باعث نگرانی ترامپ و نامزدهای حزب جمهوری‌خواه در انتخابات کنگره شده انتخاباتی که قرار است ۶ نوامبر آینده برگزار شود.
طی هفته‌های اخیر به دلیل تهدید اعمال تحریم‌ها علیه صادرات نفت ایران که در ۴ نوامبر از سوی واشنگتن تمدید خواهد شد، شاهد قیمت ۷۶ دلاری به ازای هر بشکه نفت بوده‌ایم.
ترامپ در ماه می ضمن خروج از توافق هسته‌ای با ایران، از کشورهای مصرف کننده خواست واردات نفت ایران را متوقف کنند. اما هنوز مشخص نیست که ایالات متحده چه چیزی را در مقابل افزایش تولید نفت به کشورهای بزرگ تولید کننده نفت ارائه خواهد داد.
پادشاهی عربی سعودی به دنبال امضای توافقنامه هسته‌ای غیرنظامی با آمریکاست که براساس آن قادر به غنی سازی اورانیوم و فرآوری پلوتونیوم خواهد بود. این در حالی است که روسیه خواستار لغو تحریم‌ها علیه موسکو است.
تلاش‌ها برای توافق با هند
از سویی دیگر و علی‌رغم تفاوت دیدگاه بین آمریکا و هند در خصوص کاهش واردات هند از ایران به صفر، دهلی واردات نفت ایران را به میزان فراوانی کاهش داد وکره جنوبی نیز کلیه واردات خود از ایران را متوقف کرد.
یک مقام وزارت خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه اعلام کرد: آمریکا و هند مذاکرات مفصلی در خصوص توقف واردات نفت ایران از سوی هند انجام خواهند داد.
یک مقام مسئول هندی ماه گذشته در گفتگو با رویترز اعلام کرده بود که هند واردات خود از ایران را به طور کامل متوقف نخواهد کرد. این در حالی است که واردات نفت ایران به هند در آگوست تقریبا به یک سوم کاهش یافت.