حسن روحانی، رئیس جمهور منتخب ایران - عکس از گتی ایمجز

حسن روحانی، رئیس جمهور منتخب ایران – عکس از گتی ایمجز

حسن روحانی، رئیس‌جمهور منتخب ایران در دیدار با شماری از نمایندگان مجلس این کشور گفت: “در دوران بعد ازجنگ هشت ساله، این برای اولین بار است که برای دو سال متوالی رشد اقتصادی منفی داشته‌ایم.”

به گزارش خبرگزاریها، روحانی روز یکشنبه در جلسه غیرعلنی و غیررسمی مجلس ایران که به منظور تبادل نظر نمایندگان با رییس جمهوری منتخب برگزار شده بود، با اشاره به شرایط سخت و پیچیده کشور که ناشی از عملکرد داخلی و نیز فشارهای خارجی است، گفت: “این برای اولین بار است که در کنار رشد اقتصادی منفی، کشور با تورم بسیار بالایی در منطقه و شاید در جهان برخوردار است.”

به گزارش ایلنا، روحانی در این دیدار گفت که پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ترجیح داده به جای انتخاب اعضای کابینه با تشکیل کمیته‌هایی به بررسی مشکلات اقتصادی، سیاست خارجی، سیاست داخلی و مسائل فرهنگی و اجتماعی بپردازد.

او گفت که از مقام‌های اجرایی کنونی نیز مشورت‌هایی در این باره گرفته است، که به گفته او تصویر ارائه‌شده از سوی آنها متفاوت با تصویری است که مشاورانش از کشور به دست داده‌اند.

حسن روحانی گفت امیدوار است دولتش در صد روز نخست کار گزارشی از وضعیت کشور ارائه کند. او گفت: “دولت آینده خواهد گفت که چه چیزی را تحویل گرفته است.”

آقای روحانی با اشاره به بودجه امسال گفت: “بودجه مصوب امسال با واقعیت اجرایی فاصله دارد. فاصله زیاد خواهد بود.”

او همچنین با اشاره به طرح هدفمندی یارانه‌ها گفت منابع و هزینه‌های اجرای این طرح با هم همخوانی ندارد.

روحانی با بیان اینکه کشور با تورم ۴۲ درصد و بیکاری مواجه است، گفت: اگر برای حل مشکل بیکاری اقدام فوری نشود، این مشکل در سال‌های آینده بیشتر و بیشتر خواهد شد.

رئیس جمهور منتخب ایران با اشاره به وجود حدود ۴ میلیون دانشجو در کشور گفت، “طبق محاسبات اگر روند به این شکل ادامه یابد، در چهار سال آینده بین چهار تا پنج میلیون جوان فارغ‌التحصیل دانشگاهی بیکار خواهیم داشت.”

رئیس جمهور منتخب ایران از نمایندگان مجلس خواست که برای حل این مشکلات با او و دولتی که تشکیل خواهد داد همکاری کنند.

در حالی که دیروز در مجلس حسن روحانی به طور ضمنی یا صراحتا از عملکرد دولت احمدی نژاد انتقاد می کرد، آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران همزمان در جلسه ای دیگر از “زحمات و تلاش های” احمدی نژاد و کابینه اش در فاصله سالهای ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲ تقدیر کرد.

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران در آخرین دیدار خود با احمدی‌نژاد و کابینه او “کار و تلاش شبانه‌روزی و بسیار پرحجم” و همچنین “برجسته‌کردن شعارهای انقلاب” را از ویژگی‌های این دولت شمرده و از آن قدردانی کرد.

رهبر ایران روز یکشنبه در آخرین دیدار خود با هیأت وزیران دولت کنونی و محمود احمدی‌نژاد گفت که این دولت “با تحمل سختی‌ها، نسبت به همه دولت‌ها و دوره‌های دیگر، کارهای بسیار پرحجم و پرشتابی” انجام داده است که “این نکته برجسته و قابل تقدیر” است.

وی همچنین تصریح کرد: “‎بی‌اعتنایی به امتیازات، کار بی‌وقفه و خودداری از آسودگی و استراحت، امتیاز بزرگ این دولت است و همه کسانی که در صدد قضاوت هستند باید به این نکات با ارزش توجه کنند.”

حسن روحانی روز یکشنبه در مجلس و در بخش دیگری از سخنانش گفت: “در مقابل دشمن درشت سخن گفتن راه حل نیست، باید در برابر نقشه دشمن تدبیر کنیم. سخن گفتن ممکن است زیبا باشد، اما حتما کافی نیست.”

علی اکبر ترکان، علی یونسی، علی ربیعی، محمدرضا نوبخت و محمد شریعتمداری حسن روحانی را در این جلسه در مجلس همراهی کردند.