۵ وزیر جدید کابینه دولت عراق از طریق سامانه اینترنتی انتخاب شدند، مهمترین آنها وزیر امور خارجه است

بغداد: حمزه مصطفی

پارلمان عراق برای بار دوم، در عرض یک هفته، در رأی اعتماد وزیران نامزد باقی مانده از دولت نخست وزیری عادل عبد المهدی ناکام می‌ماند، تعداد این وزیران باقی مانده ۸ نفر از مجموع ۲۲ وزیر است.

به گزارش الشرق الاوسط، این در حالی است که تأخیر پیش آمده برخلاف وعده عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر مامور جهت اعلام نهایی بستن کابینه خود در ششم نوامبر جاری صورت می‌گیرد. اما پارلمان در همین راستا، روز گذشته، به پرونده تعیین کمسیون‌های تخصصی خود، علاوه بر بررسی مشکل مرگ ماهی‌ها پرداخت، اما همچنان اختلاف ‌نظرها در درون دو محور شیعه و اهل سنت بر سر تعیین وزیر وزارت دفاع و وزارت کشور پا برجاست.

در همین راستا، به منظور تکمیل کابینه دولت عبدالمهدی، کمسیون پارلمانی بررسی صلاحیت، اسامی تأیید دو وزیر از مجموع ۲۲ وزیر دیگر را اعلام کرد که در بیست و چهارم ماه گذشته درباره آنها رأی گیری شد و پرونده‌های آنها از سوی دولت به پارلمان ارسال شد.

اما عادل عبدالمهدی، پیشتر درباره متهم کردن برخی از نامزدهای تصدی وزارت‌خانه‌ها کابینه وی گفت: «من برای وزیران پیشنهادی، به تمام مراکز ذیربط مانند اداره سوء پیشینه، دادگاه جنایی، هیئت گزینش و عدالت استعلام رسمی کرده‌ام».

وی با اشاره به دریافت برخی از اتهامات وارده در حق وزیران پیشنهادی، گفت: «هنوز منتظر پاسخ دستگاه‌های دیگر هستیم… و نمی‌خواهیم بر اساس اظهارات نادرست یا انگ زدن، آنها را متهم بشماریم».

دو جریان شیعه و سنی نیز تاکنون قادر به حل و فصل تعیین نامزدهای خود برای پست دو وزارت دفاع و کشور نیستند.

یک منبع آگاه به «الشرق الوسط» گفت: «جریان سنی، به جز دو فراکسیون «بنا و اصلاحات» نتوانستند بر سر ۹ نامزد خود توافق کنند که در بین آنها پست وزیر دفاع دیده می‌شود و ناچار مجبور به نامزدی گزینه مورد توافق اجماع شدند. این گزینه کسی نیست جز صلاح الجبوری رئیس ائتلاف «نیروها» و استاندار سابق استان دیالی.

الجبوری، مورد قبول و حمایت بسیاری همچون ائتلاف‌های شیعیان و کردها است. که باعث قوی شدن فرصت تصدی پست وزارت دفاع توسط وی شود.