نوری المالکی نخست وزیر عراق

نوری المالکی نخست وزیر عراق

بغداد – الشرق الاوسط: نخستین جلسه پارلمان عراق، پس از انتخابات آوریل گذشته در روز سه شنبه ۱۰ تیر برگزار شد. انتخاب نخست وزیر، رییس پارلمان و رییس جمهوری در صدر وظایف این پارلمان قرار دارند.

اگر چه قانون اساسی عراق اشاره ای به سهمیه بندی قومی و مذهبی در این کشور نکرده است، اما طبق عرف سیاسی رایج در عراق، نخست وزیر شیعه مذهب، رییس پارلمان سنی مذهب و رییس جمهوری کرد خواهند بود. با آن که در انتخابات ۳۰ آوریل گذشته، ائتلاف نوری مالکی بیشترین کرسی ها را به دست آورد، اما او با فشارهایی برای کناره گیری رو برو است. در اینجا چکیده ای از وضع نامزدهای جانشین مالکی می آید.

عادل عبدالمهدی

او مدتی معاون رییس جمهوری عراق بود. هم اکنون عضو فراکسیون “شهروند” (المواطن) وابسته به مجلس اعلای اسلامی است که روابط نزدیکی با ایران دارد. عبدالمهدی به مرد اقتصاد معروف است و در سال ۲۰۰۵ در انتخابات درون “ائتلاف شیعیان” با اختلاف یک رای، منصب نخست وزیری را به مالکی باخت.

ابراهیم جعفری

قبل از مالکی نخست وزیر عراق بود و همچنان رییس “اتحاد ملی” است که همه احزاب شیعه از جمله ائتلاف مالکی و احزاب رقیب او را در بر می گیرد. در سال ۲۰۰۶ به سود مالکی کنار گذاشته شد و آن هنگامی بود که عراق وارد چرخه خشونت های خونین شد و دشمنانش (سنی های عرب و کردها) او را به فرقه گرایی مذهبی متهم کردند.

طارق نجم

از کارمندان عالی رتبه دفتر مالکی است. او دور از رسانه ها و دوربین ها به سر می برد، اما در پشت پرده دارای نفوذ و قدرت است. حزب الدعوه که یکی از قدیمی ترین احزاب شیعه مخالف رییس جمهور سابق صدام حسین بوده، از کارآیی وی ستایش کرده است.

حسین شهرستانی

معاون امور انرژی نخست وزیر است. او یکی از دانشمندان هسته ای است که به علت خودداری از همکاری با رژیم صدام حسین در پیشبرد جنگ افزارهای هسته ای، سالیانی را در زندان انفرادی به سر برد. امروزه، حسین شهرستانی بعد از به دست گرفتن امور انرژی این کشور با انتقاد کردها رو برو است و این ناشی از اصرار او بر این است که دولت فدرال بغداد مسوولیت نفت و گاز در عراق را به عهده بگیرد.

باقر جبر صولاغ

وی دارای مدرک مهندسی است و روزگار عمر خودرا در تبعید، و در کشورهای سوریه و ایران گذرانده و وی از کادرهای رهبری فراکسیون “شهروند” است. طی ۱۰ سال گذشته وزیر مسکن و سپس وزیر کشور و بعدها وزیر دارایی عراق شد. در چهار سال اخیر معاون رییس پارلمان عراق بوده است. صولاغ متهم است که طی تصدی وزارت کشور طی سال های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ با تشکیل “گروه های مرگ” در درون نیروهای پلیس، سنیان را هدف قرار داده است.

احمد چلبی

او مدتی معاون نخست وزیر بوده است. چلبی متهم به قراردادن اطلاعات جاسوسی نادرست در اختیار ایالات متحد آمریکا است که این اطلاعات در سال ۲۰۰۳ باعث تشویق این کشور به اشغال عراق شده است. او از شخصیت های نزدیک به ایران به شمار می رود. چلبی دارای دکترای ریاضیات و اکنون عضو فراکسیون “شهروند” است.

فالح فیاض

وی مشاور امنیت ملی است. او طی سال های اخیر، ماموریت های دشواری را به عهده گرفته است؛ از کوشش برای بهبود روابط وخیم با آنکار تا ایجاد راه حل سیاسی برای جنگ داخلی سوریه. فالح فیاض عضو فراکسیون “اصلاح” به رهبری ابراهیم جعفری است.