*گروه حوثی با در دست گرفتن حکومت با زور اسلحه و دستور ایران کودتا کرد.

*اعضای حزب کنگره عام خلق یمن را به همکاری با حکومت مشروع فرا می خوانم چرا که این حکومت تکیه گاه امن همه شهروندان یمنی است.

*به سرتیپ طارق محمد عبد الله صالح توصیه می کنم به نیروهای هوادار حکومت مشروع ملحق شود.

*اگر جهانیان در برابر تسط ارکان حکومت با زور اسلحه سکوت نمی کردند «داعش» و «القاعده» به قدرت نمی رسیدند.

*چنانچه حکومت ایران کنترل تنگه باب المندب را در اختیار بگیرد بر ۱۰ درصد از مسیر کشتیرانی بین المللی مسلط می شود.

*نیروهای حکومت مشروع در فاصله ۲۰ کیلومتری صنعا هستند و کنترل ۹۰ درصد خاک یمن را در چند ماه آینده در اختیار می گیرند.

وزیر اطلاع رسانی یمن: نهادهای حکومت پای صندوق های رای تعیین می شوند

الاریانی به «المجله»: مردم در مناطق حوثی ها در حبس خانگی هستند.. چیزی تا آزادی کامل یمن نمانده است

گفت و گوی الاریانی و سوسن ابو حسین همکار «المجله»

قاهره سوسن ابو حسین


معمر الاریانی وزیر اطلاع رسانی یمن در گفت و گوی مفصل با «المجله» درباره رویدادهای یمن از سال ۲۰۱۱ تا کنون صحبت کرد. او نیز همچون بسیاری از دیپلمات های بین المللی تاکید کرد حوثی ها صلح ستیز هستند و هیچ قیمتی برای حقوق مردم و برخورداری آنان از زندگی با کرامت و انسانی قایل نیستند.

او افزود مردم در مناطق تحت کنترل حوثی ها در حبس خانگی هستند. مراکز تصمیم گیری حوثی ها توسط حکومت ایران اداره می شوند. افرادی که به دنبال رسیدن به قدرت هستند باید به برگزاری انتخابات تن بدهند. دست یابی به قدرت از طریق موشک های ایرانی امکانپذیر نیست. متن گفت و گو به شرح زیر است:

شما در نشست وزیران اطلاع رسانی کشورهای عربی حضور داشتید. وزرا تا چه حد برای اجرای بیانیه پایانی جدی هستند؟

این نشست از اهمیت ویژه ای برخوردار بود و مسائل گوناگون جهان عرب در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت. مهم ترین مفاد بیانیه پایانی تاکید بر مساله فلسطین به عنوان مساله محوری جهان عرب بود و اینکه همه کشورهای عربی باید از طریق نهادهای حکومتی و خصوصی در زمینه آگاهی بخشی به مردم در این زمینه فعالیت کنند. به نظرم بازگشت مساله فلسطین به کانون توجه از اهمیت خاصی برخوردار است. البته مسائل سوریه و یمن و مبارزه با تروریسم و تندروی هم مهم هستند. وزارت اطلاع رسانی در کشورهای عربی باید نقش بزرگی برای آگاهی بخشی جامعه نسبت به خطرات و پیامدهای تروریسم ایفا کنند. ریاض به عنوان پایتخت رسانه های عربی در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ برگزیده شد که این نشانه نقش و جایگاه پادشاهی عربستان سعودی است.

آیا رسانه های یمن نقش موثری در میان رسانه های عربی دارند یا بر اثر کودتای حوثی ها تضعیف شدند؟

بی گمان رسانه ها و مطبوعات یمن توسط گروه های شبه نظامی حوثی مورد چپاول و غارت قرار گرفتند. حوثی ها بعد از ورود به صنعا شروع کردند به بمباران و حمله به ساختمان تلویزیون یمن و بعد هم همه نهادهای رسانه ای را به تصرف خود درآوردند. از سوی دیگر، شبه نظامیان حوثی از حمایت گسترده حکومت ایران برخوردار هستند. ایران هم لابی بزرگی در نهادهای رسانه ای در جهان دارد. برخی عوامل ایران در سازمان های بین المللی فعالیت می کنند. حمایت رسانه ای گسترده از حوثی ها منجر به تقویت آنان شده است. این رسانه ها وابسته به ایران و «حزب الله» هستند. من در اینجا فرصت را غنیمت می شمرم و از ملک سلمان بن عبد العزیز خادم حرمین شریفین و شاهزاده محمد بن سلمان بن عبد العزیز ولیعهد به  خاطر فعالیت رسانه ها و اهل رسانه یمن در سعودی تشکر و قدردانی می کنم. حکومت مشروع یمن با بازپس گرفتن ۸۰ درصد از مساحت کشور کنترل بسیاری از نهادهای رسانه ای را در اختیار گرفته است. برخی نهادهای رسانه ای در سعودی و برخی مطبوعات و رادیوها در شهرها و استان های آزاد شده فعالیت می کنند. بقیه نهادها هم به دنبال پیروزی نزدیک نیروهای حکومت مشروع در یمن به فعالیت خواهند پرداخت.

صنعت رسانه هزینه بردار است. آیا شما از حمایت لازم برای تامین مالی رسانه های یمنی که واقعیت ها را پوشش می دهند برخوردار هستید؟

در واقع، ما به دلیل شرایط بد مالی حکومت با کمبود امکانات روبرو هستیم. مسائل مربوط به بازسازی و بازگشت مردم به زندگی عادی در اولویت قرار دارند. ما با کشور سعودی در این زمینه هماهنگی انجام می دهیم. این مساله برای ما یک مبارزه است. مبارزه برای بازگشت کشور و هویت عربی یمن. شبه نظامیان حوثی در پی از هم پاشیدن بافت اجتماعی و هویت تاریخی یمن هستند.

آیا در جلسات یاد شده حس کردید که وزرای اطلاع رسانی در اعلام حمایت از رسانه های عربگرای یمن جدی هستند؟

یمن بخشی از امت عرب به شمار می رود. ما در معرض محو هویت عربی خود قرار داریم. آنها می خواهند یمن به خنجری در پشت برادران عرب و کشورهای عربی همسایه و منطقه تبدیل شود. از این رو همه کشورهای عربی حامی تمام قد یمن هستند.

رسانه های حوثی مدعی شدند جزیره سقطرا توسط امارات اشغال شده است. این ادعا را چگونه ارزیابی می کنید؟

می خواهم در اینجا به مساله ای اشاره کنم و آن این است که ماموریت اصلی کشورهای عضو ائتلاف عربی بازگرداندن حکومت مشروع یمن است تا این حکومت نفوذ خود را بر خاک کشور بسط داده و به کودتای حوثی های مورد حمایت ایران پایان و دولت را به جناب آقای عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور منتخب مردم تحویل دهد. از این رو، اقدامات پادشاهی عربستان سعودی و امارات متحده عربی و دیگر کشورهای عضو ائتلاف عربی در تاریخ ثبت می شود. هر چند گاهی اوقات اختلافاتی پیش می آید اما با رهبری مجرب و حکیمانه در یمن و سعودی و امارات همه این اختلافات و دشواری ها رفع خواهد شد. رئیس جمهوری عبد ربه منصور هادی همواره بر اهمیت گسترش روابط و جایگاه ویژه سعودی و امارات و کشورهای عضو ائتلاف عربی در میان مردم یمن تاکید می کند. البته کسانی در پی ناکام کردن ائتلاف عربی هستند و رسانه های کودتاچیان و هوادارانشان به وضوح به این مساله اشاره می کنند.

آیا به نظر شما نشانه های رسیدن به راهکار سیاسی در یمن پدیدار شده است؟

برای پاسخ به این سوال باید اندکی به گذشته برگشت. از وقتی که پای حوثی ها به صنعا باز شد پرزیدنت عبد ربه منصور هادی همه تلاش خود را برای جلوگیری از خون و خونریزی در یمن به کار گرفت. رئیس جمهوری با موافقت با واگذاری شش پست وزارتی به حوثی ها به دنبال تثبیت اصل همکاری و شراکت در دولت ملی بود. با این حال اما حوثی ها بر کودتا پافشاری کردند و رئیس جمهور و اعضای کابینه را به مدت یک ماه و نیم در حبس خانگی قرار دادند که یکی از آنها من بودم. رئیس جمهوری در یک عملیات ویژه موفق به ترک صنعا به مقصد عدن شد. رئیس جمهور چندین بار شبه نظامیان حوثی را به گفت و گو و ایجاد راهکاری برای توقف درگیری و ایجاد صلح دعوت کرد اما آنها کار را به جایی رساندند که مقر ریاست جمهوری و گارد ریاست جمهوری را بمباران کردند. آنها به تصرف مناطق مختلف کشور ادامه دادند تا جایی که برای رئیس جمهور ثابت شد حوثی ها به دنبال صلح نیستند و به این دلیل هم او از کشورهای عضو ائتلاف و همه جهانیان برای نجات کشور کمک گرفت.

پس حوثی ها اصلا جایی برای صلح باقی نگذاشتند؟

حکومت یمن در مذاکرات سوئیس و دو دور مذاکرات کویت شرکت کرد. در این نشست ها شروط غیر منصفانه ای توسط حوثی ها مطرح شد اما رئیس جمهوری که متمایل به دست یابی به توافق صلح بود با این شروط موافقت کرد. حوثی ها روز بعد روز امضای توافقپشیمان شدند و از امضای آن سرباز زدند. بعدا باخبر شدیم که حوثی ها با یک تماس تلفنی از تهران از امضای توافق خودداری کردند. ما از همین جا مطمئن شدیم این گروه های شبه نظامی قصد صلح و آشتی ندارند و تابع تصمیم گیری تهران هستند. ایران از شبه نظامیان حوثی در راستای ایجاد بی ثباتی و ناامنی در منطقه عربی و کشورهای خلیج استفاده می کند. نکته مهم این است هر بار که نشست ها و گفت و گوها برای رسیدن به راهکار سیاسی توسط سازمان ملل از سر گرفته می شود حوثی ها با پرتاب موشک های ایرانی به شهرهای سعودی تلاش ها برای رسیدن به صلح را ناکام می کنند. من در اینجا باید نکته ای را تاکید کنم که دولت مشروع به رهبری عبد ربه منصور هادی رئیس جمهوری به دنبال برقراری صلح است. هدف اصلی حکومت رسیدن به صلح فراگیر و عادلانه بوده تا دیگر رویدادهای گذشته و جاری تکرار نشوند. این صلح باید بر پایه مرجع آشکار و مورد قبول همه کشورهای جهان و شورای امنیت باشد. این مراجع عبارتند از:

تکمیل طرح کشورهای خلیج و ابزارهای اجرایی آن

التزام و اجرای نتایج گفت و گوهای فراگیر ملی

اجرای قطعنامه های بین المللی و در راس آنها قطعنامه ۲۲۱۶٫ یکی از بنود این قطعنامه به این مساله اشاره می کند که شبه نظامیان حوثی باید اسلحه خود را زمین بگذارند و به یک حزب سیاسی تبدیل شوند. حاکمان یمن پای صندوق رای انتخاب می شوند و کسی که به دنبال رسیدن به قدرت است باید از این راه وارد شود. ما هیچ گاه زیر بار تصرف و غصب قدرت با زور اسلحه گروه های شبه نظامی نمی رویم. اگر ما به این سیستم تن بدهیم این الگو در کشورهای دیگر هم پیاده خواهد شد و «داعش» و القاعده رسیدن به قدرت را حق خود می پندارند و هر گروه مسلحی می تواند حکمرانی کند و زور بگوید. به این دلیل ما از همه کشورها می خواهیم حمایت خود را از یمن و دولت مشروع و منتخب و عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور منتخب این کشور اعلام کنند. در قانون اساسی یمن آمده است رئیس جمهور منتخب تنها از طریق انتخابات و صندوق رای برکنار می شود. صندوق رای داوران اصلی بین ما و دیگری هستند.

نظر شما درباره ادعای حوثی ها در خصوص پایان مدت ریاست جمهوری تان چیست؟

با توجه به قانون اساسی رئیس جمهور منتخب تنها با اجرای انتخابات از قدرت کنار می رود. اگر حوثی ها به توافق صلح راضی می شدند در راستای تکمیل مرحله انتقالی انتخابات برگزار می کردیم. ناگفته نماند که حوثی ها در نشست گفت و گوهای ملی و طرح کشورهای خلیج شرکت کردند. بله آنها با هیات های بلندپایه از کلیه کمیته ها در این جلسات حضور داشتند اما ایران از گروه در راستای ایجاد ناامنی در یمن بهره برداری می کند. ایران به دنبال ایجاد قدمگاهی در تنگه باب المندب است. این کشور، اینک کنترل تنگه هرمز را در اختیار گرفته و بر ده درصد از مسیر کشتیرانی بین المللی مسلط شده است. ایران به دنبال دست یابی به این موقعیت بود. اما کشور یمن با حمایت کشورهای عضو ائتلاف عربی به وضع سابق برمی گردد. ۸۰ درصد خاک یمن در اختیار نیروهای حامی دولت مشروع است. نیروهای ما در فاصله ۲۰ کیلومتری صنعا مستقر هستند و استان حدیده و دیگر مناطق هم ظرف چند ماه آینده آزاد می شوند و بدین ترتیب مساحت مناطق تحت کنترل حکومت مشروع به بیش از ۹۰ درصد می رسد تا همه خاک کشور را بازپس بگیریم.

آیا پس از بازپس گرفتن تعز نوبت به صنعا می رسد؟

تعز از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و سرزمین اندیشه و فرهنگ و دولت مدنی محسوب می شود. بازپس گیری تعز نقش عمده ای در تعیین تکلیف نبرد در صنعا دارد. دولت مشروع کنترل بیش از ۸۰ درصد خاک یمن را در اختیار دارد. مرکز حوثی ها هم از پنج محور مورد محاصره قرار دارد. نیروهای حامی حکومت مشروع در صعده در حال پیشروی هستند.

حکومت یمن در حال حاضر چه نقشی ایفا می کند؟

سه وظیفه مهم حکومت مشروع یمن و رئیس جمهوری عبد ربه منصور هادی از این قرارند:

۱-بسط نفوذ حکومت بر همه بخش های کشور

۲-بازگرداندن زندگی مردم استانهای آزاد شده به روال عادی

۳-مبارزه با تروریسم و تندروی

حکومت وظایف یاد شده را با حمایت و پشتیبانی ائتلاف عربی به رهبری سعودی انجام می دهد.

نشست های فراوانی در خصوص تامین مالی بازسازی یمن برگزار شد. تازه ترین نتایج این نشست ها چیست؟

حکومت با توجه به امکانات در دسترس به شکل بسیار محدود دست به کار شده است. بازسازی باید بعد از بسط نفوذ حکومت بر همه بخش های کشور انجام شود. این پروسه بخشی از حمایت اقتصادی از یمن برای مشارکت اقتصادی این کشور در ساختار شورای همکاری خلیج است. دبیر کل شورای همکاری خلیج دکتر عبد اللطیف الزیانی هم به این مساله اشاره کردند. اما در عرصه بین المللی هم همه کشورهای جهان بر این نکته اتفاق نظر دارند که اول باید حکومت مشروع بازگردانده شود بعدا بازسازی آغاز گردد. اما سعودی و امارات نقش بزرگی در زمینه مسائل بشردوستانه و رهایی مردم یمن ایفا کردند. کمک های مالی به یمن در نشست اخیر به چیزی حدود یک و نیم میلیارد دلار رسید. سعودی نیم میلیارد دلار و امارات نیم میلیارد دلار و کویت ۲۵۰ میلیارد دلار به حکومت یمن کمک مالی کردند. در اینجا باید به این نکته اشاره کنم که سعودی در چند سال گذشته بیش از هفت میلیارد دلار به یمن کمک کرده است. این کشور همواره تکیه گاه ما است.

ماموریت فرستاده جدید سازمان ملل به یمن را چطور ارزیابی می کنید؟ شانس موفقیت او چقدر است؟

حوثی ها به دنبال برقراری صلح نیستند و حاضر به ملاقات با نمایندگان سازمان ملل هم نیستند. مثلا آقای اسماعیل ولد الشیخ نماینده سابق سازمان ملل در امور یمن خطاب به اعضای شورای امنیت گفت «ذره ای شک ندارم که شبه نظامیان حوثی به دنبال برقراری صلح نیستند». همه ما شاهد کشتار و اقدامات تخریبی روزمره این گروه شبه نظامی در یمن هستیم. همه کمک های بشردوستانه ای که به مناطق تحت کنترل حوثی ها می رسد شامل مالیات و گمرک می شود. حوثی ها کوچک ترین توجهی به شرایط دشوار انسانی مردم نمی کنند.

حوثی ها به تازگی از ورود واکسن های وبا برای مقابله با شیوع این بیماری جلوگیری کردند.

این شبه نظامیان به فکر مردم یمن نیستند. آنها حتی کسانی را که خواهان پرداخت حقوقشان هستند هم روانه زندان و شکنجه و خانه و اموالشان را مصادره می کنند. بنابراین مردم در معرض ظلم وستم و شکنجه قرار دارند. مردم در بازداشت خانگی به سر می برند.

به نظر شما آیا وقت آن فرا نرسیده که حزب کنگره و هواداران علی عبد الله صالح رئیس جمهور سابق از حکومت مشروع و بازگشت حکومت حمایت کنند؟

حزب کنگره عام خلق یمن حزب ریشه داری است. پرزیدنت عبد ربه منصور هادی یکی از سران این حزب و معاون پیشین رئیس حزب کنگره عام خلق یمن است. احمد بن دغر نخست وزیر یمن هم عضو این حزب است. نقش حزب کنگره حائز اهمیت است. برخی گروه های حزب به دنبال فعالیت خارج از چارچوب حکومت مشروع هستند و این اشتباه است. من از همه می خواهم تا با آمدن پای میز مذاکره راهکاری برای موارد اختلافی ایجاد شود. من از اینجا همه اعضای حزب کنگره عام را به فعالیت در قالب حکومت مشروع فرا می خوانم چرا که فعالیت خارج از این چارچوب امکانپذیر نیست.

آیا فرزندان علی عبدالله صالح رئیس جمهور مرحوم یمن به اردوگاه حمایت از حکومت مشروع پیوستند؟

در آغاز باید بگویم که صحنه کشته شدن شهید علی عبد الله صالح دردناک بود. من اولین کسی بودم که از وی با عنوان شهید یاد کردم. او تاوان سنگینی بابت هم پیمانی با حوثی ها پرداخت. علی عبد الله صالح پیش از کشته شدن با فاصله گرفتن از حوثی ها و مقابله با پروژه حکومت دینی آنان ملی گرایی و عرب گرایی اش را ثابت کرد. اینکه شبه نظامیان حوثی حاضر به خاکسپاری او نیستند مایه تاثر است. جسد او تا به امروز در سردخانه نگهداری می شود. رفتار حوثی ها غیر اخلاقی و غیر انسانی است. دو تن از فرزندان رئیس جمهور سابق صلاح و مدینهنوز در زندان های حوثی نگهداری می شوند. من از جامعه جهانی می خواهم تا به وظایف انسانی و اخلاقی خود در راستای فشار به گروه های شبه نظامی حوثی برای آزادی هر چه زودتر زندانیان عمل کند. برخی از بازداشت شدگان بیش از سه سال در بازداشت هستند. من همچنین خواستار تحویل پیکر رئیس جمهور سابق به خانواده وی هستم.

آیا به نظر شما خروج واشنگتن از برجام منجر به اخراج نیروهای ایرانی از یمن می شود؟

ایران قبل از برجام در راستای حمایت از شبه نظامیان حوثی برای کودتا علیه دولت یمن و ایجاد قدمگاه در این کشور فعالیت می کرد. نقش آفرینی ایران بعد از برجام با حمایت های مالی و تسلیحاتی و موشک های بالستیک از حوثی ها افزایش یافته است. فعالیت های ایران در یمن در راستای صدور انقلاب خمینی به کشورهای جهان انجام می شود. اقدامات ایران منافی ارزش ها و اصول اخلاقی و آداب و رسوم و هویت ما است. البته دیدگاه دولت جدید آمریکا سهم بسزایی در کاهش نفوذ ایران در یمن داشته است. فکر نمی کنم که ایران از تلاش برای افزایش نفوذ در یمن دست بردارد. در این شرایط، تنها راهکار همان تکمیل عملیات آزادسازی خاک یمن است. هدف ایران تنها تسلط بر یمن نیست بلکه این کشور به دنبال ایجاد قدمگاه در کشورهای عربی است. پادشاهی مراکش و پیشتر سودان و بحرین در واکنش به اقدامات ایران تصمیم به قطع رابطه با این کشور پرداختند.

آیا به جز ایران کشورهای دیگری از حوثی ها حمایت می کنند؟

ایران تنها کشوری است که از حوثی ها حمایت می کند. مردم یمن با تلاش برای قیام سراسری به دنبال خلاص شدن از حوثی ها هستند اما مردم از زورگویی حوثی ها نگرانند.

تجربه حبس خانگی توسط حوثی ها را چگونه ارزیابی می کنید؟

من از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ وزیر جوانان و ورزش بودم. حوثی ها در این دوره کنترل صنعا را به دست گرفتند. پرزیدنت هادی نمی خواست مردم کشته شوند. از این رو، شش وزیر حوثی در دولت شراکت ملی شرکت کردند. ما پای یک میز می نشستیم. حوثی ها، دو ماه بعد، رئیس جمهور و اعضای کابینه را به شکل ناگهانی در حبس خانگی قرار دادند و شمار فراوانی از گارد ریاست جمهوری و نیز برخی از خویشان رئیس جمهور را کشتند. پرزیدنت عبد ربه منصور هادی تاوان سنگینی در این دوره پرداخت. برادر او ناصر منصور هادی هنوز در بازداشتگاه های شبه نظامیان است. هنوز نمی دانم که چرا آنها چنین کاری کردند. آنها مظلوم نمایی کردند و ما به آنها پست حکومتی دادیم. آنها عهد شکنی کردند. هدف آنها تصرف ارکان حکومت است.

آیا به نظر شما بحران و تنش در یمن پایان می یابد؟

در واقع من خوش بین هستم. به نظرم، سال جاری سال سرنوشت سازی است.