نیکولا سارکوزی، رییس جمهور سابق فرانسه - عکس رویترز

نیکولا سارکوزی، رییس جمهور سابق فرانسه – عکس رویترز

پلیس فرانسه رییس جمهور سابق این کشور نیکولا سارکوزی را امروز سه‌شنبه، دهم تیرماه، با حکم دادگستری فرانسه بازداشت کرد. سارکوزی به اتهام فساد مالی بازداشت شد.

پازپرسان این پرونده می‌توانند وی را ۲۴ ساعت در بازداشت نگه دارند، با این وجود امکان تمدید قرار بازداشت برای یک روز بیشتر هم وجود دارد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از منبعی در دادگستری فرانسه می‌گوید که سارکوزی یک روز پس از آن که خود را به مقامات دادگستری معرفی کرد، به منظور ادای توضیحات در یک پرونده فساد بازداشت شد.

به گزارش رسانه های فرانسوی، سارکوزی، ۵۹ ساله، متهم است که در سال ۲۰۰۷ و در جریان مبارزه انتخاباتی خود برای پیروز شدن در انتخابات از حکومت معمر قذافی، دیکتاتور معدوم لیبی، کمک مالی دریافت کرده است.

تیری هرزوگ، وکیل سارکوزی، قاضی پاتریک ساسوست هم در جریان این پرونده دیروز بازداشت شدند. ژیلبر آزیبر، یکی از عالی رتبه ترین قضات دادگاه تجدید نظر فرانسه هم دیروز برای بازجویی فرا خوانده شد.

این پرونده زمانی به جریان افتاد که ماموران تحقیق متوجه شدند که سارکوزی خط تلفنی دارد که به نام شخص دیگری ثبت شده است. در این تلفن یکی از مکالمات سارکوزی با وکیلش ضبط شده بود. محتوای این مکالمه باعث شد تا پرونده جدیدی برای سارکوزی باز شود.

دستیابی به اطلاعات از راه های غیرقانونی و یک مورد پرونده فساد مالی دیگر از جمله اتهامات این رییس جمهور سابق فرانسه است. گفته می‌شود که سارکوزی از راهی غیرقانونی مطلع شده است که تلفن همراهش به دستور قضات مسئول پرونده لیبی تحت کنترل قرار گرفته است.

یکی از اتهامات سارکوزی پیشنهاد یک سمت عالی رتبه در موناکو به یک قاضی در قبال دریافت اطلاعات است.

این تحولات می تواند برنامه نیکولا سارکوزی برای بازگشت به کاخ الیزه در سال ۲۰۱۷ در مقام ریاست جمهوری را به هم بریزد. وی در سال ۲۰۱۲ پس از پنج سال ریاست در کاخ الیزه جای خود را به فرانسوا اولاند، رییس جمهور کنونی، فرانسه داد.

سارکوزی تمام اتهامات را تکذیب می کند و انگیزه مطرح شدن آنها را سیاسی و برای جلوگیری از بازگشت مجدد خود به قدرت می‌داند.

پیشتر ژاک شیراک که پیش از نیکولا سرکوزی رییس جمهور بود در یک پرونده اختلاس حکم حبس تعلیقی گرفته بود.

در اسفند ماه سال گذشته نیز افشای شنود مکالمات سارکوزی در عرصه سیاسی فرانسه جنجال آفرید و به اختلافات میان دو حزب اصلی فرانسه دامن زد.

افشای ماجرای شنود مکالمات سارکوزی از سوی روزنامه فرانسوی لوموند به موضوع اصلی رسانه های این کشور تبدیل شده بود و اختلافات همیشگی میان حزب راستگرای اتحاد جنبش مردمی و حزب حاکم سوسیالیست را تشدید کرد.