نزدیکی کرسی های نتانیاهو و رقیب وی هرتزوگ

یک رای دهنده عرب اسرائیلی در شهرک ام الفحم با شرکت در انتخابات کنست رأی خود را به صندوق می اندازد (عکس از رویترز)

یک رای دهنده عرب اسرائیلی در شهرک ام الفحم با شرکت در انتخابات کنست رأی خود را به صندوق می اندازد (عکس از رویترز)

نتایج اولیه انتخابات روز گذشته در اسرائیل، نشان می دهد که لیست واحد عربی متشکل از احزاب عرب اسرائیلی، با به دست آوردن ۱۳ -۱۴ کرسی (از اصل ۱۲۰)، باعث شد که عرب ها به نیروی سوم کنست (پارلمان اسرائیل) تبدیل شوند.

با توجه به نظر سنجی های منتشر شده در اواخر روز گذشته از شبکه های تلوزیونی اسرائیل، حزب لیکود، به ریاست بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر کنونی، و رقیب اصلی او ، حزب چپ اتحاد صهیونیستی به ریاست اسحاق هرتزوگ، دموکرات کارگر، تعداد نزدیک به همی از کرسی های کنست را به دست آوردند. با توجه به اینکه هر کدام از آنها ۲۷ – ۲۸ کرسی به دست آورده اند، هیچ کدام بدون ائتلاف با احزاب و نیروهای دیگر واجد شرایط تشکیل حکومت نیستند. بنا به اعلام کمیته مرکزی انتخابات، میزان مشارکت در انتخابات بالغ بر ۶۵٫۷ در صد بود.

این انتخابات با استقبال گسترده عرب ها روبه رو شد، به ویژه اینکه برای اولین بار است که از زمان تأسیس دولت اسرائیل در سال ۱۹۴۸ ، عرب ها با یک لیست مشترک در آن شرکت کردند. ایمن عوده رئیس لیست واحد عربی، ابراز اطمینان کرد که لیست انتخاباتی آنها ۱۵ کرسی در کنست اشغال کند، با این حال او بعید دانست که در حکومت مشارکت داشته باشند و گفت که لیست آنها به علت حضور قوی در کنست، بر تصمیم گیری های سیاسی تأثیر گذار خواهد بود.