ارزشیابی سازمان اطلاعاتی آمریکا: خطر ایران پابرجاست

آواره گان در حال بازگشت به منطقه العلم  که از دست سازمان داعش آزاد شده است (عکس از رویترز)

آواره گان در حال بازگشت به منطقه العلم که از دست سازمان داعش آزاد شده است (عکس از رویترز)

روز گذشته مقامات آمریکایی از مستقر شدن موشک های پیشرفته در عراق از سوی ایران خبر دادند. این در حالی است که نیروهای عراقی و شبه نظامیان مورد حمایت ایران، در پایان دادن به عملیات آزاد سازی تکریت از دست سازمان داعش با سختی مواجه هستند.

روزنامه «نیویورک تایمز»، با استناد به سه مقام آمریکایی، گزارش داد که سازمان های اطلاعاتی آمریکا، در هفته های اخیر کشف کردند که ایران موشک های پیشرفته ای در عراق مستقر کرده است. ایران تا کنون از این موشک ها استفاده نکرده است، ولی مسؤلان آمریکایی نگرانند که استفاده از این موشک ها به درگیری های مذهبی دامن بزند و به دلیل مشخص نبودن هدف آنها، باعث زیان جانی در بین غیر نظامیان شود.

این خبر در حالی منتشر می شود که سازمان های اطلاعاتی آمریکا در گزارشی به کنگره تأکید کردند که ایران از طریق «حمایت از رژیم سوریه»، و همچنین از طریق حملات الکترونیکی که ممکن است ایالات متحده را هدف قرار دهند، همچنان تهدیدی برای منافع آمریکا محسوب می شود.

گزارش سالیانه آمریکا این هفته موجب جنجالی در واشنگتن شد، زیرا در این گزارش تهدید ایران، به عنوان «کشوری حامی تروریسم»، برای منافع آمریکا مطرح نشده است در حالی که تهران همچنان در لیست کشورهای حامی تروریسم واشنگتن قرار دارد.

در ارزشیابی اطلاعاتی آمریکا، نام ایران ۴۰ بار ذکر شده است در حالی که تنها یک مرتبه به حزب الله لبنان، آنهم به نقش حزب در مقابله با سازمان داعش، اشاره شده است. گزارش امسال نسبت به گزارش سال گذشته، یک تغییر به حساب حساب می آید. چرا که در گزارش سال قبل چندین مرتبه به نقش ایران و حزب الله در تهدید منافع آمریکا و در رأس آنها حمایت از بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، اشاره شده بود. گزارش امسال همچنین به این نکته اشاره دارد که ایران دارای بیشترین تعداد موشک های بالستیک است که ممکن است در صورت دستیابی به سلاح هسته ای می تواند یک تهدید به حساب بیاید.