نام های برجسته ای از «کمپین بقا» و مشاور مد لباس همسرش در لیست افتخارات

دیوید کامرون و خانواده اش هنگام ترک مقر « 10 داوونینگ استریت» در سیزدهم جولای گذشته – عکس از گتی ایمجز

دیوید کامرون و خانواده اش هنگام ترک مقر « ۱۰ داوونینگ استریت» در سیزدهم جولای گذشته – عکس از گتی ایمجز

نام دیوید کامرون نخست وزیر سابق انگلیس روز گذشته در صدر تیترهای صفحات اول روزنامه های انگلیس قرار گرفت. وی پس از آن که در لیست افتخاراتی که مجاز است در پایان دوره خود به برخی افراد بدهد، لقب و مدال های سلطنتی را به دوستان و نزدیکان خود (بر اساس پارتی بازی، نه شایستگی) توزیع کرد با موجی از اتهامات و انتقادات روبه رو شد.

لو رفتن لیست افتخاراتی شامل نام ۴۸ نفر که کامرون درخواست اعطای مدال و لقب های مختلف برای آن ها شده است، با واکنش های منفی و خشم سیاستمداران ارشد انگلیس مواجه شد، که این امر را کاستن از ارزش «افتخارات» و بهره برداری از پست برای پاداش دادن به دوستان دانستند. در لیستی که لو رفت و در اختیار روزنامه «ساندی تایمز» قرار گرفت، نام یک سرمایه دار که مبالغ هنگفتی در کمپین «بقا»ی بریتانیا در اتحادیه اروپا به رهبری کامرون هزینه کرده بود قرار دارد. علاوه بر این نام سامنثا مشاور مد لباس همسرش در «۱۰ داونینگ استریت»، و جورج اوزبورن معاون وزیر دارایی سابق نیز در این لیست قرار دارد.

در پاسخ به این اطلاعات لو رفته، تام واتسون معاون رهبر حزب مخالف کارگر گفت، امیدوار است که ترزا می نخست وزیر جدید نام خود را برای دوستان کامرون زیر سؤال نبرد. وی افزود: «این پارتی بازی آشکاری است، و یک دلیل جدیدی است که محافظه کاران منافع خود را بر منافع کشور مقدم می دارند.

رسوایی لیست افتخارات ترزا می را تحت فشار شدیدی قرار می دهد؛ چرا که شخصیت های برجسته سیاسی از او خواستند برای مانع تراشی در لیست دخالت کند.

با این حال سخنگوی مقر نخست وزیر به سؤال «الشرق الأوسط» درباره موضع ترزا می در این باره پاسخ نداد، و به این اظهار نظر اکتفا کرد که : «نخست وزیر در لیست افتخارات دخالت نخواهد کرد، زیرا این امر می تواند سابقه بدی به جای بگذارد». اما ناظران پیش بینی می کنند در صورتی که کمیته ها با لیست پیشنهادی کامرون موافقت کنند؛ فشارها بر می در دوره آتی افزایش یابد.

از سوی دیگر، یکی از وزیران که از روزنامه «دیلی تلگرام» خواست نامش فاش نشود گفت: «من با پاداش دادن به کارمندانی که زحمت کشیدند و در دفتر کامرون برای مدتی طولانی کار کردند مخالف نیستم، اما با ایده اعمال نفوذ افراد درباره موضعشان از اتحادیه اروپا با پاداش دادن به آن ها از طریق سیستم افتخارات مخالفم». وی این اقدام را توهین به نظام دانست که خشم خیلی ها را بر خواهد انگیخت.