مرکل امشب وارد تل‌آویو می‌شود

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان امشب وارد تل آویو می‌شود و با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل دیدار خواهد کرد و قرار است پیرامون موضوعاتی همچون تخریب روستای خان الاحمر، برنامه هسته ای ایران، بحران سوریه و روابط دوجانیه تبادل نظر کند.

به گزارش الشرق الاوسط، وی برای برگزاری نشست دولتی میان وزرای آلمانی و اسرائیلی که تقریبا هر سال در برلین و قدس برگزار می‌شود، به اراضی اشغالی می‌رود.
براساس گزارش روزنامه هاآرتص این نشست‌ها از دوره ایهود المرت، نخست‌وزیر سابق اسرائیل با هدف تأکید بر روابط میان دو طرف آغاز شده است.
به نوشته هاآرتص، مرکل در دیدار با نتانیاهو موضوع روستای خان الاحمر را مطرح خواهد کرد و به رغم پایان ضرب‌الاجل اسرائیل به ساکنان خان الاحمر برای تخلیه منازلشان، این روستا در مدت زمانی که مرکل در اراضی اشغالی است، تخلیه نخواهد شد.
به گفته منابع اسرائیلی، مرکل با مسئولان فلسطینی دیداری نخواهد داشت.
در این میان، رادیوی ارتش اسرائیل گزارش داد، آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان اعلام کرده است اگر اسرائیل پیش از سفر وی به این کشور روستای خان الاحمر در شرق قدس را تخریب کند، سفرش را لغو خواهد کرد.
آلمان به همراه چند کشور اروپایی شامل انگلیس، فرانسه، ایتالیا، بلژیک، هلند، لهستان و سوئد در اواخر ماه گذشته طی بیانیه مشترکی تخریب منازل فلسطینی‌ها در خان الاحمر را مغایر با مقررات بین المللی و قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد دانستند و از مقامات اسرائیل خواستند در تصمیم خود در این زمینه تجدیدنظر کنند.
دادگاه عالی اسرائیل ۲۴ مه گذشته حکم تخریب خانه های فلسطینیان بدوی در روستای خان الاحمر در شرق قدس را صادر کرد که در پی آن مدرسه ای با ظرفیت ۱۷۰ دانش آموز، توسط نظامیان اسرائیل تخریب شد.
در منطقه مذکور افرادی که در سال ۱۹۵۳ توسط اسرائیل ناچار به مهاجرت از صحرای النقب شدند، زندگی می کنند.
مقامات اسرائیل به ساکنان روستای خان الاحمر در بخش اشغالی قدس تا اول اکتبر مهلت داده بودند تا با دست خود روستایشان را تخریب کنند.
اسرائیل در نظر دارد منطقه خان الاحمر را که در حدود ۱۲ هزار هکتار است در چارچوب پروژه «E1» تخلیه کرده و با ساختن شهرک‌ها‌ی یهودی نشین آن را به دیگر شهرک‌ها الحاق کند.
از سوی دیگر، جروزالم پست، سفر آنگلا مرکل به اسرائیل در حالی انجام می‌شود که اسرائیل به دنبال سیاست سختگیرانه‌تری در قبال ایران است.
در حالی که نتانیاهو یکی از سرسخت‌ترین طرفداران تصمیم ترامپ مبنی بر خروج از توافق هسته‌ای بوده، مرکل به همین اندازه ولی درست برعکس او به دنبال حفظ این توافق بوده است.
این رسانه پیش‌بینی کرده با توجه به نقاط اختلاف‌نظر میان اسرائیل و آلمان، به نظر می‌رسد نتانیاهو ممکن است در دیدار با مرکل نقاط اشتراک بین سیاست درهای باز آلمان برای پناهجویان و نقش ایران در جنگ در سوریه را به هم متصل کند.