رئیس دولت آشتی ملی: حملات آمریکا از نظر زمانی و جغرافیایی مشخص شده هستند.. و نیروی زمینی وجود ندارد

یکی از مبارزان نیروهای دولتی لیبی طی رویارویی با جنگجویان سازمان داعش در سرت – عکس از رویترز

یکی از مبارزان نیروهای دولتی لیبی طی رویارویی با جنگجویان سازمان داعش در سرت – عکس از رویترز

ایالات متحده آمریکا روز گذشته با انجام اولین عملیات هوایی خود بر ضد مواضع سازمان داعش در شهر سرت، که به درخواست رسمی لیبی انجام می شود، عملاً وارد خط مبارزه با سازمان داعش در لیبی شد.

پس از آن که فایز السراج رئیس دولت آشتی ملی لیبی شخصاً و به طور ناگهانی، مشارکت آمریکا در نبرد ضد «داعش» را اعلام کرد، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) این موضوع را تأکید کرد و گفت: «پرزیدنت باراک اوباما در پی توصیه مسؤلان ارشد پنتاگون اجازه حمله داد». پیتر کوک سخنگوی پنتاگون گفت: «حملات با رویکرد ما بر اساس مبارزه با داعش از طریق همکاری با نیروهای محلی دارای ظرفیت، مطابقت دارد».

یکی از مسؤلان برجسته در دولت آمریکا تصریح کرد که تحرک آمریکا به حملات و تبادل اطلاعاتی که این حملات را پشتیبانی می کند محدود خواهد شد. وی اشاره کرد، این حملات دقیق، زیرساخت های کلیدی نظامی  سازمان داعش، از جمله تانک ها و سلاح های سنگین و مقر فرماندهی و کنترل را هدف قرار خواهد داد.

السراج روز گذشته در یک سخنرانی تلوزیونی که از پیش برنامه ریزی نشده بود اعلام کرد: «در پاسخ به درخواست فرماندهی اتاق عملیاتی «البنیان المرصوص»، و پس از رایزنی با وزیر دفاع، شورای ریاستی به عنوان فرمانده عالی ارتش لیبی خواستار پشتیبانی مستقیم از ایالات متحده برای حملات هوایی مشخص شده بر ضد سنگرهای سازمان داعش در سرت و حومه آن شد که این کار با هماهنگی با شورای ریاستی و فرماندهی اتاق عملیات انجام می شود». وی تأکید کرد: « عملیات در این مرحله به یک چارچوب زمانی مشخص محدود می شود و از شهر سرت و اطراف آن تجاوز نمی کند». السراج همچنین تأکید کرد آمریکا حضور نظامی زمینی نخواهد داشت. السراج با دعوت از آن هایی که پیوستن به دولت آشتی ملی و اتحاد برای مبارزه با تروریسم و کنار گذاشتن اختلافات سیاسی را نپذیرفته بودند گفت: «بیهودگی کافی است، همگی ما شریک هستیم و یک سرنوشت و یک وطن داریم».

مرکز رسانه ای عملیاتی «البنیان المرصوص» عکس هایی توزیع کرد که به کنترل در آوردن محله دلار به دست نیروهای خود را نشان می دهد. از دو روز پیش نبردهای سنگینی در این محله علیه شبه نظامیان داعش، که از نیمه ماه گذشته کنترل شهر سرت را به دست گرفت، در جریان است.