تحولات ادلب در صدر دستورکار سفر اردوغان به مسکو

آنکارا: سعید عبدالرزاق

با توجه به اختلاف نظر واشنگتن و آنکارا در زمینه حمایت از نیروهای کرد که در جنگ علیه داعش با واشنگتن متحد شدند، ترکیه به رایزنی خود با واشنگتن در خصوص تصمیم‌گیری آمریکا برای خروج از سوریه ادامه می‌دهد.
یه گزارش الشرق الاوسط، رجب طیب اردوغان رئیس‌حمهور ترکیه امروز در سفر خود به مسکو با همتای روس خود به بررسی این موضوع و تحولات ادلب می‌پردازد.
مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه نیز در تماس تلفنی شب دوشنبه- سه‌شنبه با همتای آمریکایی خود مایک پمپئو در خصوص خروج نیروهای آمریکا از سوریه گفتگو کرد.
دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در ۱۹ دسامبر گذشته (۲۸ آذر ۹۷) از تصمیم برای خروج نیروهای کشورش از شمال سوریه طی دو ماه خبر داد، اما مدتی بعد این مدت زمان ۳ ماه اعلام شد، سپس به نیاز به صبر و عدم عجله در خروج اشاره شد.
گفتنی است بیش از ۲۰۰۰ سرباز آمریکایی در شمال سوریه هستند.
بر اساس گزارش رابرت پالادینو سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، پمپئو در گفتگو با همتای ترک خود بر تعهد و پایبندی واشنگتن جهت پاسخگویی به نگرانی‌های امنیتی ترکیه در مورد سوریه و در مرز بین دو کشور تأکید کرد و اتحاد نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) که گروه‌های حامی کردها به‌شمار می‌روند، را ستون اصلی قلمداد کرد.
او حمایت از نیروهایی که در کنار نیروهای آمریکایی و ائتلاف بین‌المللی که با داعش مبارزه می‌کنند را امری مهم دانست، در حالی که ترکیه قسد را یک سازمان تروریستی می‌داند.
رؤسای جمهور دو کشور نیز یک روز پیش از گفتگوی وزاری خارجه در یک تماس تلفنی با یکدیگر به بحث و گفتگو پرداختند و اردوغان بر آمادگی ترکیه برای برقراری امنیت در منطقه منبج سوریه پس از خروج نیروهای آمریکایی تأکید کرد.
وزیر خارجه ترکیه همچنین با اشاره به توافقنامه سوچی در خصوص منطقه عاری از سلاح در ادلب که در ۱۷ سپتامبر گذشته (۲۶ شهریور ۹۷) بین پوتین و اردوغان امضا شد، آن را یکی از مهمترین تحولاتی دانست که «اعتبار ترکیه» را در جهان افزایش داد.
اردوغان نیز با تأکید بر اهمیت توافقنامه «سوچی» بین ترکیه و روسیه گفت در سفر امروز خود به مسکو با ولادیمیر پوتین در خصوص پرونده ادلب بحث و گفتگو خواهند کرد.
به گزارش منابعی در ترکیه موضوعاتی که قرار است توسط اردوغان و پوتین بررسی شوند عبارتند از: درگیری‌های بین نیروهای مخالف سوریه و «هیئت تحریر الشام» در استان ادلب در راستای توافقنامه آستانه بین ترکیه، روسیه و ایران برای کاهش درگیری‌ها در سوریه، نقض گاه به گاه توافقنامه آتش‌بس سوچی برای ایجاد منطقه عاری از سلاح بین نظام سوریه و مخالفان آن، تصمیم خروج آمریکا و هماهنگی بین آنکارا و مسکو در خصوص این مسئله.
خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه گفت: «آنکارا به حضور خود در منطقه ادامه می‌دهد و همه باید این را بدانند و اگر حضور ما نبود، امروزه تلفات انسانی به هزاران نفر رسیده بود».
عمر چلیک سخنگوی حزب عدالت و توسعه حاکم در ترکیه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «وضعیت شمال سوریه تهدیدی برای ترکیه به‌شمار می‌رود و ما قصد برطرف کردن این تهدید را داریم. ما معتقدیم که ترامپ نیروهای آمریکایی را از سوریه خارج خواهد کرد و ترکیه توانایی مبارزه با داعش در سوریه را دارد».