رهبر اپوزیسیون طرح عدم اعتماد به ترزا می را تقدیم مجلس عوام کرد

نمایندگان پارلمان بریتانیا، شامگاه سه‌شنبه ۲۵ دی/ ۱۵ ژانویه، با اکثریت قاطع آرا، توافق صورت گرفته در زمینه خروج این کشور از اتحادیه اروپا را رد کردند.
در جریان رای‌گیری برای این طرح، تنها ۲۰۲ نماینده با آن موافقت کردند و ۴۳۲ نماینده دیگر به این طرح رای منفی دادند.
ترزا می پس از رای منفی مجلس عوام اعلام کرد: «پارلمان موضعش را اعلام کرد و دولت هم باید تمکین کند.. کاملاً روشن است که مجلس عوام حامی این توافق نیست اما رای امشب چیزی به ما در این باره که بالاخره مجلس طرفدار چیست، نگفت.. نه چیزی در این باره که مجلس چگونه می‌خواهد به تصمیم مردم بریتانیا احترام بگذارد و نه اینکه آیا اصلاً قصد دارد به این تصمیم احترام بگذارد.»
بلافاصله پس از اعلام نتیجهٔ رای عدم اعتماد به طرح ترزا می، جرمی کوربین رهبر اپوزیسیون و حزب کارگر بریتانیا خواهان رأی‌گیری دربارهٔ اعتماد به دولت ترزا می‌شد. او از شکست ترزا می‌به عنوان «مفتضح‌ترین شکست» دولت در پارلمان از سال ۱۹۲۰ تاکنون یاد کرد.
رد توافق برکسیت در مجلس عوام بریتانیا، بزرگترین شکست یک دولت این کشور مقابل مجلس عوام از سال ۱۸۶۴ میلادی به اینسو توصیف شده‌است. برخی کارشناسان معتقدند که با این رای، بریتانیا گرفتار عمیق‌ترین بحران سیاسی خود در پنجاه سال اخیر شده‌است.
بیش از صد تن از نمایندگان محافظه‌کار یعنی هم‌حزبی می نیز به صف مخالفان پیوستند و علیه این توافق رای دادند تا به این ترتیب بدترین شکست دولت در مقابل پارلمان در تاریخ نوین بریتانیا رقم بخورد.
ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا ضمن ابراز تاسف از رای منفی مجلس عوام بریتانیا به توافق لندن و بروکسل، از بریتانیا خواست تا در اولین فرصت ممکن موضع و اهداف خود را در موضوع برکسیت برای اتحادیه اروپا روشن کند. او تأکید کرد که فرصت زیادی برای بریتانیا باقی نمانده‌است.

بغالبیه ساحقه… البرلمان البریطانی یرفض خطه “بریکست”

صوت مجلس النواب البریطانی بغالبیه ساحقه الیوم (الثلاثاء)، على رفض اتفاق “بریکست” الذی توصلت إلیه لندن مع بروکسل فی تصویت تاریخی یترک مصیر الخروج من الاتحاد معلقاً. ورفض النواب فی مجلس العموم بغالبیه ۴۳۲ صوتا مقابل ۲۰۲ الاتفاق الذی توصلت إلیه رئیسه ال