محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران (راست) و احمد داوود اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه در کنفرانس مطبوعاتی در تهران

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران (راست) و احمد داوود اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه در کنفرانس مطبوعاتی در تهران

وزیران خارجه ایران و ترکیه در یک کنفرانس خبری مشترک در تهران اعلام کردند که دو کشور تلاش دارند پیش از تشکیل کنفرانس ژنو۲ در سوریه آتش‌بس برقرار شود.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و احمد داوود اوغلو همتای ترک وی هدف مشترک دو کشور را پاپان درگیریها در سوریه اعلام کردند. این هدف مشترک از آن جایی حائز اهمیت است که دو کشور ایران و ترکیه در دو سال گذشته مواضعی متضاد در قبال بحران سوریه اتخاذ کرده بودند.

در جریان دیدار کنفرانس خبری مشترک با داوداوغلو، ظریف گفت: «در مذاکراتی که داشتیم ایران و ترکیه بر سر بحران سوریه در چندین مورد به توافق کامل رسیدند و قرار شد در سفری که به ترکیه دارم، این موضوع را دنبال کنیم.»

ظریف در ادامه افزود: «دو کشور معتقدند بحران سوریه راه‌ حل نظامی ندارد. ایران و ترکیه قصد دارند همه‌ گونه همکاری را برای این امر انجام دهند. تلاش ما باید به سمت پایان دادن به درگیری و ایجاد آتش‌بس حتی در صورت امکان قبل از نشست ژنو ۲ باشد.»

اظهارات وزرای امور خارجه ایران و ترکیه در حالی اعلام شده است که پیشتر سازمان ملل متحد اعلام کرد که دور تازه مذاکرات صلح سوریه روز ۲۲ ژانویه ۲۰۱۴ در ژنو برگزار خواهد شد.

احمد داوداوغلو وزیرخارجه ترکیه نیز در همین کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد در زمان باقی مانده تا تشکیل کنفرانس ژنو۲ در ماه ژانویه سال آینده میلادی مقدمات این آتش بس باید تنظیم شود و گفت: «پیش از کنفرانس باید زمینه برای ایجاد آتش‌بس در سوریه فراهم شود.»

همه طرف های درگیر سوریه گرد هم می آیند؟

هدف برگزاری کنفرانس ژنو۲ گرد هم آوردن نمایندگان گروه‌های مخالف و نمایندگان دولت سوریه بر سر میز مذاکره برای یافتن راه‌حلی برای پایان دادن به جنگ داخلی سوریه است.

روسیه و آمریکا ماه مه امسال به‌طور مشترک ایده برگزاری این کنفرانس را مطرح کردند اما توافق برای تاریخی مشترک برای اجرای آن چندین بار به تعویق افتاده است.

ژنرال سلیم ادریس، فرمانده ارتش آزاد سوریه اعلام کرد گروه تحت رهبری او در مذاکرات صلح ژنو شرکت نخواهد کرد.

در کنفرانس تهران یک‌ خبرنگار ترک از وزیرخارجه ایران پرسید: «آیا با توجه به سیاست خارجی جدید جمهوری‌‌اسلامی در دوران ریاست‌جمهوری روحانی می‌توان انتظار داشت که ایران و حزب‌الله حمایت نظامی خود را از سوریه کاهش دهند؟»

فرمانده ارتش آزاد سوریه ژنرال ادریس به شبکه خبری الجزیره گفت که شرایط برای برگزاری مذاکرات صلح ژنو در اواسط ماه ژانویه مناسب نیست.

ائتلاف ملی سوریه، یکی از مهم‌ترین ائتلاف مخالفان بشار اسد نیز گفته است که اگر شماری از شرط های آنها برآورده شود، در این کنفرانس شرکت می‌کند. پیشتر این ائتلاف تضمین دسترسی سازمان‌های امداد رسان به مناطق تحت محاصره و آزادی زندانیان سیاسی به خصوص زنان و کودکان آزاد را از شرط های اصلی برای شرکت در این مذاکرات خواند.