مدل اسلامی

مدل اسلامی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران اعلام کرده است این کشور با تاکید بر “معیارهای اسلامی و ایرانی” مرکز آموزش مدلینگ راه اندازی می کند.

علی جنتی که در مراسم اختتامیه سومین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر گفت: «یکی از مهمترین اهداف جشنواره مد و لباس فجر سپردن فعالیت‌ها به دست نهادهای غیردولتی بود و به زودی مرکز آموزش مدلینگ با معیارهای موردنظر راه‌اندازی می‌شود.»

جنتی افزود:«طراحان باید تلاش کنند لباس‌های راحت و دل‌انگیزی را طراحی کنند که در دل آنها نشان از سنت‌ها و فرهنگ ایرانی و اسلامی وجود داشته باشد.»

وی خاطرنشان کرد: «امروز هنر طراحی لباس به یک صنعت سودآور تبدیل شده است که نمی‌توان از مزایای آن غافل بود.»

جنتی افزود: «اکنون زمان آن رسیده است که ساختار از هم گسیخته مد و لباس نظام مند شود تا با هم‌افزایی برای تحقق سریع اهداف گام بردارند.»

شیوا شیوانی طراح لباس در ایران در گفت و گو با شرق پارسی گفت: «متاسفانه مدل هایی که در ایران فعالیت می کنند هیچ کدام آموزش ندیده اند و تنها به دلیل خوش قیافه بودن و یا خوش استایل بودن کار مدلینگ را انجام می دهند.»

وی با اشاره به صحبت های وزیر ارشاد ایران درباره مدرسه مدلینگ گفت: «اگر چه به طور رسمی مدارس مدلینگ در ایران فعال نبوده اند، اما مدل ها فعالیت داشتند و برخی موسسات نیز به طور غیر رسمی کار خود را برای آموزش مدل ها در تهران آغاز کرده بودند.»

شیبانی افزود: «مدلینگ یک هنر و تخصص است که می تواند به قشر هنری و حتی قشر عادی جامعه نوع ست کردن لباس را آموزش دهد.»

سیاست های حکومت ایران در زمینه حجاب و پوشش زنان در سال های گذشته بارها مورد انتقاد بسیاری مجامع و فعالان امور زنان قرار گرفته است.

علی جنتی شهریورماه امسال هم با اشاره به اینکه ایران ۳۰ سال است که در زمینه عفاف و حجاب برنامه دارد، گفت: «باید پرسید که تا چه حد موفق بوده‌ایم و الآن چه وضعیتی داریم؟»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران گفته بود: «البته ما موفق بوده‌ایم، اما وضعیت ظاهری جامعه در مواقعی قابل انتقاد است، اما من در جاهایی که تمام تبلیغات علیه حجاب بود، می‌دیدم که به دلیل تبلیغات رو در رو و کارهای فرهنگی ۸۰ درصد جامعه محجبه هستند و این حجاب محدود به مرزهای جغرافیایی کشورشان نیست و هر گاه که از کشور خارج می‌شوند و به کشورهای آمریکایی و اروپایی نیز می‌روند، حجاب خود را حفظ می‌کنند و این فایده مصونیت بخشیدن به روح انسان‌ها را نشان می‌دهد. برای تقویت عفاف و حجاب باید روح انسان‌ها‌ را مصون‌ کرد.»

حسن روحانی رئیس جمهور ایران با وعده تحولات مثبت در زمینه آزادی های اجتماعی از جمله پوشش زنان به سر کار آمد.

وی گفته است که بایستی جایگاه و ارزش زنان کشور را نخست در اندیشه‌ها و بعد در اجتماع و در همه امور درست کنیم. وی تیرماه سال ۹۲ گفته است که حجاب را نباید عین عفاف بدانیم.

رئیس جمهور ایران تابستان امسال همچنین گفته بود: «من با ایجاد محدودیت‌های فراقانونی علیه زنان و دختران مخالف هستم. بعضی آن‌قدر تنگ‌نظر هستند که حتی برخی فتواهای غیرسخت‌گیرانه‌تر مراجع تقلید را نیز تحمل نمی‌کنند. رفتار آدم‌های سخت‌گیر امروز با تصوراتشان درباره دین اسلام نمی‌خواند. اسلام را کامل و راه‌حل همه چیز معرفی می‌کنند، ولی دست آخر نمی‌توانند راهی برای وارد کردن زنان به ورزشگاه‌ها پیدا کنند و راه محدود کردن را در پیش می‌گیرند. من البته معتقدم قطعاً مشکل از سوی این افراد است.»