مقر بانک جهانی در واشنگتن - عکس از گتی ایمجز

مقر بانک جهانی در واشنگتن – عکس از گتی ایمجز

مقامات بانک جهانی روز پنجشنبه اعلام کردند ایران بیش از شش ماه پیش در بازپرداخت وامی که از این بانک دریافت کرده، کوتاهی کرده است و بدین ترتیب این کشور در فهرست “بدحسابها” قرار می گیرد.

بانک جهانی میگوید هر کشوری که بدهی های خود را نتواند شش ماه پس از سررسید مقرر پرداخت کند، اجبارا در فهرست ویژه « بدحسابها» و کشورهایی که قادر به پرداخت تعهدات مالی خود نبوده اند قرار می گیرد و این دقیقا شرایطی است که درحال حاضر درباره ایران صدق میکند.

به گزارش رویترز، ایران تا ماه گذشته میلادی ( ژوئن)، ۶۹۷ میلیون دلار به بانک جهانی بدهکار بوده است که از سررسید ۷۹ میلیون دلار آن شش ماه گذشته است.

هنگامی که بانک جهانی وضعیت کشوری را در حالت مطالبات معوق قرار دهد، این کشور برای دریافت وام از وام دهندگان خارجی با مشکلات بیشتری مواجه خواهد شد و از جمله از هرگونه وام جدیدی از بانک جهانی محروم خواهد شد.

بدین ترتیب ایران هم در کنار کشور آفریقایی زیمبابوه قرار می گیرد، کشوری که از سال ۲۰۰۰ نتوانسته به تعهدات مالی خود در قبال وامی که دریافت کرده عمل کند.

بانک جهانی از سال ۲۰۰۵ میلادی به بعد به علت رعایت تحریم‌های بین‌المللی به ایران وام نداده است.

شمس الدین حسینی وزیر اقتصاد و سخنگوی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران پبشتر در سخنرانی خود در اجلاس سالانه ۲۰۱۱ گروه بانک جهانی و صندوق بین المللی پول در واشنگتن گفته بود: مدیریت نهادهای مالی و پولی جهانی از جایگاه تخصصی خود دور افتاده و دنباله روی اراده و مقاصد سیاسی شده اند.

وی گفته بود: تحریمهای غیر منصفانه مالی بر کشورهایی چون ایران و تعقیب اراده برخی کشورها از سوی بانک جهانی در تنظیم مناسبات خود با ایران از مصادیق این امر هستند.

به نوشته وبسایت خبری-تحلیلی تابناک، روابط ایران با بانک جهانی پس از انقلاب اسلامی و بعد از دو دهه تیرگی، در اواخر دهه ۷۰ و اوایل ۸۰ شمسی به تدریج رو به بهبود نهاده بود و در اوایل دهه ۸۰ این بانک با چند سازمان دولتی در ایران نیز همکاری داشت که نمونه آن بررسی وضعیت صندوق بازنشستگی ایران و تهیه گزارش آن در سال ۱۳۸۲ بوده است.

این در حالی است که طی این سالها آمریکا همواره از مخالفان پرداخت وام در ایران بوده است اما با این حال، ایران توانست هیات مدیره بانک جهانی را متقاعد کند تا اعتباراتی را در اختیار کشور قرار دهد.