ژنرال دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا - عکس از گتی ایمجز

ژنرال دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا – عکس از گتی ایمجز

فرمانده ستاد مشترک ارتش آمریکا اعلام کرد رئیس‌جمهور این کشور سرگرم بررسی توسل به گزینه نظامی در سوریه است و پنتاگون نیز چندین سناریو برای مداخله نظامی احتمالی آمریکا آماده کرده است.

به گزارش خبرگزاریها، ژنرال مارتین دمپسی، فرمانده ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا روز پنج شنبه در جمع اعضای کنگره این کشور گفت که دولت اوباما در حال بررسی دخالت نظامی مستقیم در سوریه و حمله به بعضی اهداف در این کشور است.

وی افزود: “مساله حمله نظامی به سوریه امری است که در حال حاضر برای رایزنی و مشورت به نهادهای متخصص در دولت آمریکا ارائه شده است.”

دمپسی ۶۱ ساله بالاترین مقام در ارتش آمریکا است که برای دور دوم به عنوان رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح از جانب اوباما معرفی شده است. وی در جلسه استماع کمیته نیروهای مسلح سنا در روز پنج‌شنبه که به عنوان بخشی از فرآیند تأیید رسمی وی برگزار شد، به صورت خلاصه‌وار درباره بحران سوریه نیز سخن گفت.

دولت اوباما در ماه ژوئن ادعا کرده بود نیروهای ارتش سوریه از تسلیحات شیمیایی استفاده کرده‌اند. بن رودز، معاون ارتباطات استراتژیک مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا، گفت: “جامعه اطلاعاتی آمریکا تخمین می‌زند که بین ۱۰۰ الی ۱۵۰ نفر بر اثر حملات شیمیایی در سوریه کشته شده‌اند.”

سخنان رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در حالی ایراد می شود که اعضای کنگره آمریکا، دولت این کشور را به خاطر ” تلاش ناکافی برای پایان دادن به درگیری‌های سوریه” در بیش از دو سال گذشته، تحت فشار قرار داده‌اند.

اوباما قبلا اعلام کرده بود که استفاده از تسلیحات شیمیایی به معنای عبور از “خط قرمز” بوده و احتمالا منجر به دخالت آمریکا خواهد شد.

شبکه سی ان ان آمریکا اردیبهشت ماه امسال از برنامه ریزی وزارت دفاع این کشور (پنتاگون) به منظور مداخله نظامی احتمالی در سوریه خبر داده بود.

سی ان ان به نقل از یک مقام ارشد دولت آمریکا که خواست نامش فاش نشود، اعلام کرد: واشنگتن در حال رایزنی با همسایگان سوریه درباره تحولات این کشور است.

این مقام دولتی آمریکا خاطرنشان کرده بود: طرح حمله به سوریه با چراغ سبز باراک اوباما رییس جمهور آمریکا اجرا می‌شود؛ اما چنین اقدامی با چالشهای نظامی خطرناکی مواجه خواهد شد.

به گفته این منبع، اعلام خبر استقرار نیروهای واحد زرهی اول آمریکا در اردن، در چارچوب طرحهای نظامی جاری است.