شراکت‌های جهانی سعودی برای تقویت تولیدات نظامی

ریاض: الشرق الأوسط

شرکت صنایع نظامی سعودی «سامی» در حاشیهٔ برنامهٔ «توسعهٔ صنعت ملی و خدمات لجیستیک» توافقنامه ایجاد دو نهاد تجاری تحت سیستم سرمایه‌گذاری مشترک با دو شرکت «تالیس» فرانسه و شرکت دفاعی «سی ام آی» بلژیک را امضا کرد.
به گزارش الشرق الاوسط، پروژه مشترک اول با «تالیس» شامل بخش‌هایی همچون رادارهای دفاع هوایی برد کوتاه، موشک‌های ضد موشکی، سیستم‌های رهبری و کنترل (C2)، موشک‌های چند منظوره، پرتابگرهای نارنجک هدایت شده و سیستم‌های اتصال، و همچنین سرمایه‌گذاری در تأسیسات و تجهیزات بازار داخلی با ۷۰ درصدملی سازی است که دو هزار فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم برای جوانان سعودی ایجاد می‌کند.
اما پروژه مشترک دوم با شرکت دفاعی «سی ام آی» بلژیک شامل سیستم‌های چند منظوره با ظرفیت بالا برای وسایل نقلیه زرهی و خدمات مربوطه، تحقیق و توسعه در داخل کشور، الگوهای اولیه، طرح‌ها و مهندسی سیستم و مدیریت واردکنندگان و مواد، ساخت و مونتاژ و آزمایش، پشتیبانی میدانی، ارتقاء و تکامل سایر محصولات و خدمات دیگر برای تولیدکنندگان محصولات اصلی با ۶۰ درصد می‌سازی است که بیش از ۷۰۰ فرصت شغلی مستقیم و غیر مستقیم را ایجاد می‌کند.
گفتنی است شرکت «سامی» در دسامبر گذشته ۱۸ توافقنامهٔ استراتژیک با شرکت‌های جهانی، منطقه‌ای و داخلی بزرگ در زمینهٔ فناوری، دفاع، امنیت، تحقیق و توسعه امضا کرد.
این توافقنامه‌ها شامل یادداشت‌های تفاهم و همکاری با «بوئینگ»، «لاکهید مارتین»، «پارامونت»، «ال ۳ نکنولوژیز»، «بی ای ای سیستمز»، «مرکز راه حل‌های دفاعی بریتانیا»، «ایرباس»، «ام بی دی ای»، «لئوناردو»، «مرکز مطالعات و تحقیقات شاهزاده سلطان»، «الیترونیکا» و «شهرک علوم و فناوری ملک عبدالعزیز» بود.
از جملهٔ این توافقنامه‌ها همچنین امضای یادداشت تفاهم با شرکت «سرمایه‌گذاری مبادله» برای همکاری در زمینهٔ صنعت هواپیمایی بود.