برهم صالح از کاندیداتوری ریاست جمهوری حذف شد
سلیمانیه: احسان عزیز
اتحاد میهنی کردستان عراق بالاخره در مورد موضوع کاندیداشدن برهم صالح  برای ریاست جمهوری عراق، تصمیم خود را گرفته و او را از این سمت حذف کرد.
به گزارش الشرق الاوسط، این اتحاد عنوان کرد که کاندیدای آنها از میان رهبران اتحاد است و این در حالی است که صالح از اوائل امسال از این حزب جدا شده و ائتلاف «برای دموکواسی و عدالت» را تشکیل داده است.
احمد بیره سخنگوی حزب اتحاد میهنی کردها در گفتگو با الشرق الأوسط گفت که جلسه امروز دفتر سیاسی حزب در خصوص امور داخلی آن و چگونگی انتخاب کاندیدای ریاست جمهوری با شریک آنها حزب دموکراتیک کردستان است.
وی افزود که برهم صالح عضو حزب اتحاد میهنی نیست، بنابراین کاندیدا کردن آن محتمل نیست.
وی همچنین گفت که دو حزب حاکم کردستان هنوز کاندیداهای خود را تعیین نکرده ولی امروز حزب اتحاد میهنی تصمیم نهایی خود را در این خصوص خواهد گرفت.
از سوی دیگر، محمد سرکلویی، یکی از رهبران اتحاد «برای دموکراسی و عدالت» عنوان کرد که منصب ریاست جمهوری به موجب قانون عراق و توافقات سیاسی مختص کردهاست ولی محصور در حزب اتحاد میهنی نیست که در دوره پیشین به خاطر توافق با حزب دموکراتیک صاحب آن شد.
وی افزود که مطرح کردن هر کسی باید با توافق دو حزب اصلی اقلیم کردستان صورت بگیرد.
او همچنین اشاره کرد که برخی رهبران حزب دموکراتیک مطرح کردن برهم صالح را در صورت رسیدن به توافق، بلامانع می‌دانند.
سرکلویی هرگونه توافق با حزب اتحاد میهنی مبنی بر بازگشت صالح به آن را نفی کرده و به الشرق الاوسط گفت در راستای عمل سیاسی مشترک با دیگر نیروهای کردستانی برای حل مشکلات سیاسی و آرام کردن اقلیم توافقاتی صورت گرفته است اما در خصوص پیوستن به حزب اتحاد میهنی صحبتی به میان نیامده است.
وی عنوان کرد که رهبران و اعضای ائتلاف به دلیل اعتراض به عدم اجرای اصلاحات سیاسی در حزب اتحاد میهنی از آن جدا شده و در صورت اجرای این اصلاحات به آن باز خواهند گشت، ولی در حال حاضر در این رابطه صحبتی به میان نیامده است.
جعفر ایمنکی نیز که در حال حاضر رئیس پارلمان اقلیم کردستان عراق است تاکید کرده است که با توجه به صلاحیت‌های انتخابات، منصب ریاست جمهوری از آنِ حزب وی  است، اما این حزب در صورت توافق احزاب برای انتخاب کاندیدا از میان دیگر احزاب، این انتخاب را خواهد پذیرفت.