او گفت جنبش با جامعه تونس آشتی کرد و مساجد سیاسی نمی شوند

راشد الغنوشی رئیس حزب «جنبش النهضه» تونس

راشد الغنوشی رئیس حزب «جنبش النهضه» تونس

راشد الغنوشی اعلام کرد حزب «جنبش النهضه» تونس که خود ریاستش را به عهده دارد، بر اساس تصمیمات اتخاذ شده در دهمین نشست جنبش، در تابستان آینده تغییرات کلی در سران و ساختار آن ایجاد خواهد کرد که شامل جدایی کامل بین نهادهای سیاسی حزب و مؤسسات خیریه و دینی خواهد بود.

الغنوشی در مصاحبه ای با «الشرق الأوسط» تأکید کرد جنبش النهضه و احزاب میانه رو در منطقه یک جایگزین واقعی برای گروه های افراط گرا مانند «القاعده» و «داعش» و همچنین گروه هایی هستند که در قالب واکنش های خشونت آمیز به پدیده های موقت سیاسی مانند سرکوب مذهبی یا آزار و اذیت سنی ها در عراق و یا ترس از انزوای سیاسی به طور موقت ظهور کردند.

وی تأکید کرد: « جنبش النهضه از یک جنبش اسلامگرای تکامل یافته به حزبی مدنی و ملی که با جامعه و دولت آشتی دارد متحول شد». الغنوشی افزود: «پس از سرنگونی دیکتاتوری و اعتراف به هویت اسلامی و عربی دولت در تونس، دیگر توجیهی برای سیاسی شدن مساجد و یا استفاده حزبی از آن ها وجود ندارد».

وی همچنین گفت: « عصر جنبش های جامع کمونیستی، ملی و مذهبی از میان رفته است».

الغنوشی در مقابل متحول شدن جنبش خود را به یک حزب  سکولار تکذیب کرد و گفت: «ما هیچ وقت نگفتیم از یک حزب اسلامی به یک حزب سکولار تبدیل شدیم، و مقررات کنفرانس ما چیزی در مورد ترک مرجعیت اسلامی نگفت».