پیشگامان ارتش ۲۰ کشور در آمادگی برای «رعد شمال» به عربستان سعودی می آیند

رسیدن پیشگمان ارتش های عربی و اسلامی به پایگاه نظامی ملک خالد در منطقه حفر الباطن (شمال شرقی عربستان سعودی) برای مشارکت در رزمایش «رعد شمال» - عکس از الشرق الأوسط

رسیدن پیشگمان ارتش های عربی و اسلامی به پایگاه نظامی ملک خالد در منطقه حفر الباطن (شمال شرقی عربستان سعودی) برای مشارکت در رزمایش «رعد شمال» – عکس از الشرق الأوسط

خالد العطیه وزیر دولت در امور دفاعی قطر تأکید کرد در صورتی که ریاض درخواست کند کشورش آمادگی مداخله زمینی در سوریه در کنار عربستان سعودی و امارات را دارد. وی در تصریحاتی برای «الشرق الأوسط» افزود: «موضع قطر از قبل معلوم بود و این کشور از ماه اکتوبر (مهر ماه) سال گذشته اعلام کرد در صورتی که حمایت از ملت سوریه نیازمند دخالت زمینی باشد، به این درخواست پاسخ خواهد داد».

تصریحات العطیه هم زمان با رسیدن پیشگمان ارتش های کشورهای عربی و اسلامی برای آمادگی جهت مشارکت در رزمایش نیروهای «رعد شمال» است که قرار است ۲۶ فوریه (بهمن ماه) کنونی به مدت دو هفته در شهرک نظامی ملک خالد در منطقه حفر الباطن (شمال شرقی عربستان سعودی) آغاز شود. عربستان سعودی روز گذشته تأکید کرد، ۲۰ کشور به علاوه نیروهای سپر جزیره در رزمایش «رعد شمال» شرکت خواهند کرد».

در همین راستا، عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی روز گذشته اعلام کرد که سوئیس پیشنهاد حفظ منافع عربستان سعودی در ایران را داد. وی افزود: «ریاض این پیشنهاد را قدر می نهد، و برای تسهیل امور حجاج و زائران ایرانی در ادای مناسک حج و عمره این نقش محدود را می پذیرد».

الجبیر از روسیه و آمریکا خواست تا نقش خود را در بحران سوریه فعال کنند، و رژیم سوریه راه را برای کمک های انسان دوستانه بگشاید و حملات نظامی بر ضد بی گناهان و غیر نظامیان را متوقف کند. الجبیر ادامه داد، هنگامی که مشکل سوریه از چند سال پیش آغاز شد، اسد از مزدوران برای کشتن کودکان و تجاوز به زنان و کشتن بی گناهان و ویرانی منازل کمک گرفت ولی نتوانست ملت را کنترل کند، سپس از ارتش خود کمک گرفت و شکست خورد، پس از آن از ایرانی ها کمک گرفت که سپاه پاسداران را برای او فرستادند و شکست خورد، در نهایت از روسیه کمک خواست که آن ها هم در نجات اسد شکست خواهند خورد.