اختلافات داخلی .. و درخواست هایی برای فاش کردن پشت پرده حادثه

گردان القسام

گردان القسام

منابع آگاه فلسطینی گزارش کردند که تعدادی از افراد «گردان القسام» وابسته به جنبش حماس، در اعتراض به نحوه اعدام محمود شتیوی یکی از مسؤلان گردان، از مسؤلیت های خود استعفا کردند. این منابع به «الشرق الأوسط» گفتند پس از جدل و اختلافات درون «حماس» و «القسام» درباره نحوه اعدام شتیوی، برخی از افراد خانواده و نزدیکان وی از انجام وظایف محوله به خود عذر خواهی کردند.

حادثه اعدام شتیوی پس از گذشت یک هفته هنوز هم باعث اختلافات در جنبش حماس و گردان القسام است، زیرا به طور علنی انجام شد و تاریخ طولانی این خانواده در «حماس» و «القسام» از زمان تأسیس آن ها، نادیده گرفته شده است.

خانواده شتیوی دست به انتقادات گسترده ای از فرماندهان «القسام» زد و آن ها را متهم کرد که فرزندشان را به علت اختلافات داخلی اعدام کرده است نه آن آن گونه که بیانیه «القسام» آن را به علت اشتباهات رفتاری و اخلاقی عنوان کرده است.

شتیوی اولین نفر از « القسام» است که «گردان» اعدام او را در ملاء عام اعلام می کند. بنا به گفته خانواده شتیوی که از مسائل پنهان اطلاع دارد، «گردان القسام» سال ها است که به هنگام حذف اعضای خود که به مسائل خطرناکی مشکوک هستند ، آن ها را شهدای «مأموریت های جهادی» معرفی می کند. خانواده شتیوی و برخی از اعضای حماس، از طریق رسانه ها فرماندهان «القسام» را مورد انتقاد شدید قرار می دهند، و حامیان «القسام» شتیوی را به اتهامات مختلفی متهم می کنند.

 با وجود این جنجال، مجموعه ای که نام خود را «القسامیون الاحرار» نامیده است بیانیه ای منتشر کرد و اعدام شتیوی را مورد انتقاد قرار داده و اعدام او را جنایت و ظلم بزرگی توصیف کرده و خواستار تشکیل کمیته ای بی طرف شدند. این در حالی است که «القسام» به این بیانیه واکنشی نشان نداده است.