دو کشتی جنگی آمریکایی در باب المندب.. تفنگداران دریایی در حالت آماده باش برای تحولات در صنعا

1421868267989922100

رئیس جمهور یمن در تلاشی برای رسیدن توافق جهت آرام کردن اوضاع و آزادی سازی مقر خود از محاصره، از خواسته های حوثی ها پیروی کرد.

ریاست جمهوری یمن، در بیانیه ای متن توافقنامه را اعلام کرد. این توافقنامه برای پایان دادن به وضعیت تأسف باری که صنعا پایتخت این کشور در چند روز گذشته شاهد آن بود، صورت گرفت. روز گذشته پس از مذاکرات بین هادی و هیئت مشاوران وی، که نماینده حوثی ها و کمیته ریاستی ویژه استان مآرب، در بین آنها بودند بر «اصلاح اشکالات وارده در پیش نویس قانون اساسی و اصلاح وضعیت هیأت ملی طبق قانون اساسی و اجرای توافقنامه صلح و مشارکت» توافق شد.

این توافقنامه همچنین شامل پایبندی «انصار الله» (حوثی ها) به «آزادی سازی فوری احمد عوض بن مبارک (مدیر دفتر ریاست جمهوری)، و عقب نشینی کمیته های مردمی از همه مواضع مشرف به منزل رئیس جمهور، و عقب نشینی از قصر ریاست جمهوری که نخست وزیر در آن زندگی می کند، و قرارگاه موشکی، و عقب نشینی از تمامی نقاط توسعه یافته از سوی انصار الله در تاریخ ۱۹/۱/۲۰۱۵ می باشد. علاوه بر این، عادی سازی اوضاع پایتخت به نحوه آتی: «بازگشت حکومت و تمامی نهاد های دولتی برای انجام کار خود بصورت سریع، دعوت از همه کارکنان دولت در بخش دولتی و مختلط به شغل خود، به علاوه بازگشایی همه مدارس و دانشگاهها» از جمله توافقات صورت گرفته بود.

از سوی دیگر، وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج، در نشست فوق العاده روز گذشته خود در ریاض، با انتقاد از اتفاقات صنعا، آن را کودتا بر علیه مشروعیت خواندند. و بر اتخاذ تدابیر لازم برای حمایت از ثبات و امنیت و منافع حیاتی خود در یمن، تأکید کردند.

در همین راستا، منابعی از پنتاگون گفتند که «تفنگداران دریایی برای ورود به صنعا و حمایت از سفارت آمریکا و نجات شهروندان آمریکایی، آمادگی دارند». این منابع تأکید کردند که «اگر آمریکایی ها در معرض خطر قرار گرفتند، دستور تخلیه صادر خواهد شد». روزنامه «واشنگتن تایمز» به نقل از مقامات آمریکایی نوشت «دو کشتی جنگی آمریکایی، با نامهای (یو اس اس آیوو جیما) و (یو اس اس فورت مک هنری)، برای مقابله با موارد اضطراری، در مواضعی نزدیک به تنگه باب المندب قرار گرفته اند.