ژنرال سابق آمریکا: شاهزاده محمد بن نایف «القاعده» را در عربستان سعودی از بین برد…. و شاهزاده محمد بن سلمان با حملات هوایی مرزهای آن را حمایت کرد

ژنرال دیوید پترائوس فرمانده سابق ستاد مرکزی نیروهای مسلح آمریکا

ژنرال دیوید پترائوس فرمانده سابق ستاد مرکزی نیروهای مسلح آمریکا

ژنرال دیوید پترائوس فرمانده سابق ستاد مرکزی نیروهای مسلح آمریکا گفت که «شبه نظامیان شیعه» برای وحدت عراق از سازمان داعش خطرناک تر هستند، این در حالی است که پیش از این وی اعتراف کرده بود که این شبه نظامیان در نجات بغداد نقش داشتند.

این ژنرال سابق در گفتگویی طولانی با «الشرق الأوسط» از نقش شاهزاده محمد بن نایف ولیعهد عربستان سعودی، در از بین بردن «القاعده» در این کشور قدردانی کرد و گفت: «محمد بن نایف یک قهرمان واقعی در عربستان است؛ چرا که نبردی را رهبری کرد که القاعده را در آن جا شکست داد و اینک در حال رویارویی با خطرات جدیدی مانند داعش است که می خواهد تروریسم و خشونت را به عربستان سعودی بکشاند».

وی همچنین از نقش شاهزاده محمد بن سلمان جانشین ولیعهد و وزیر دفاع ، که نبرد هوایی را اداره می کند و از مرزهای جنوبی – غربی عربستان سعودی دفاع می کند، قدر دانی کرد.

در خصوص نبردهای ضد داعش گفت: «کشورهای ائتلاف نیروهای خارجی را چه در عراق و چه در سوریه منتشر نمی کنند». وی ادامه داد: « برای سازمان افراطی داعش جایی در جهان و در منطقه وجود ندارد». وی در این باره به نیروی جذب مغناطیسی تروریسم و «داعش» در سوریه اشاره کرد و گفت: «او بشار اسد است… و امکان ندارد که بخشی از راه حل در سوریه باشد».

پترائوس سالهای حضور در عراق را به یاد آورد و گفت: «شیخ های بزرگ ترین قبیله در آن جا بودیم». وی ادامه داد: «در دوره نوری المالکی وظایف فرماندهی نظامی مختل شد و فرماندهان مواضع خود را ترک کردند و پس از آن فروپاشی صورت گرفت».

در خصوص یمن نیز پترائوس تأکید کرد که مشاورانی از نیروهای «سپاه قدس» ایران در یمن حضور دارند. وی اشاره کرد: «ایران با هدف تسلط بر منطقه می خواهد هلال شیعی خود را به ماه نیمه تبدیل کند». وی توافق هسته ای مورد انتظار با ایران را مثبت ارزیابی کرد اما این سؤال را مطرح کرد که پس از گذشت مدت ۱۰ الی ۱۵ سال چه خواهد شد؟ به ویژه اینکه ایران یکی از سه کشوری است که آمریکا آن ها را حامی تروریسم می داند».