نصرالله در برابر اسرائیل تنش‌زدایی پیشه می‌گیرد اما همین رویه تنش‌زدایی او را در خصوص تشکیل حکومت نمی‌توان مشاهده کرد

بیروت: محمد شقیر

یکی از دیپلمات‌های غربی در بیروت، در خصوص سخنان اخیر حسن نصرالله، و به‌ویژه درباره موضع او در برابر «اسرائیل»، بیان کرد که نصرالله به‌خوبی توانست زوایه‌ها را بچرخاند: به‌خصوص درباره استمرار «اسرائیل» در ساختن دیواری در مرز جنوبی لبنان، و تونل‌هایی که برخی مناطق جنوبی لبنان را به داخل «اسرائیل» می‌رساند.
این دیپلمات اضافه می‌کند که برخورد آرام نصرالله حاکی از در نظر گرفتن تهدیدهایی است که برخی مجامع بین‌المللی درباره احتمال هجوم «اسرائیل» به لبنان، از آن هشدار دادند.
این دیپلمات غربی در گفتگو با «الشرق الاوسط» تصریح کرد نخست وزیر رژیم اشغالی، بنیامین نتانیاهو، تلاش می‌کند تا با اقدام به برخی حملات و درگیرهای محدود با لبنان وضع انتخاباتی خود را بهبود بخشد و از این طریق آرای بیشتری را به‌دست آورد.
همچنین این دیپلمات اضافه کرد که سخنان نصرالله مساوی با صفر درجه تنش بود، و به‌ویژه اگر به‌یاد آوریم که نصرالله گفت: حزب نیازی ندارد که موشک‌های هوشمند به داخل لبنان وارد کند زیرا مقدار کافی از این سلاح‌ها را برای دفاع در اختیار دارد.
او سخنان رئیس حزب الله را منفی تنش‌زدایی قلمداد کرد و تنها هدف آنها را دفاع از نفس و دعوت به آرامش شمرد.
از سوی دیگر تصریح رئیس حزب به اینکه موضع او در برابر دیوار «اسرائیل» در مرز لبنان، همان موضع ارتش است، و یگانه تصمیم‌گیرنده ارتش لبنان است، کاملا دلالت بر این دارد که هدف او دوری از هر گونه تنش با جامعه ملل است و این اولین موضعی است که نصرالله با چنین آرامش و تنش‌زدایی اتخاذ می‌کند.
از سوی دیگر برخی از اخبار رسیده از طریق برخی از سردمدارن و کشورهای عربی، و در راس آنها عمان، حاکی از آن است که نخست‌وزیر «اسرائیل» قصد دارد جنگی را بر علیه حزب راه اندازد، و از این رو تمام تلاش حزب و ایران نیز این است که بهانه مقتضی را برای نتانیاهو پیش‌رو نگذارند و از وقوع چنین اقدامی جلوگیری کنند. و در همین سیاق است که باید سخان آرام حسن نصرالله را فهمید و تفسیر کرد.
اما همین تنش‌زدایی تنها در امر «اسرائیل» مصداق دارد و در خصوص تشکل حکومت لبنان حزب و رئیس آن همان راه انعطاف‌ناپذیر و قلدرمآبانه سابق را در پیش دارند. نصرالله خلاصه موضع خود را در گشودن دو گره منوط دانست: یکی نمایندگی «دیدار مشاوره‌ای» و دیگری تجدیدنظر در تقسم وزارت‌خانه‌ها.
نصرالله در این خصوص سعی کرد خود را در موضع نظاره‌گر و نه یگانه دلیل عدم پیشرفت در این مسئله جا بزند.