مسرور بارزانی رییس شورای امنیتی اقلیم کردستان عراق – عکس از الشرق الاوسط

مسرور بارزانی رییس شورای امنیتی اقلیم کردستان عراق – عکس از الشرق الاوسط

اربیل، الشرق الاوسط – به گفته مسرور بارزانی، رییس شورای امنیتی اقلیم کردستان، نیروهای پشمرگه کرد به پیشروی و بازپس گیری مناطق تصرف شده توسط داعش در شمال کشور ادامه می دهند.

بارزانی به الشرق الاوسط گفت: «اوضاع در جبهه خوب است. نیروهای پشمرگه توانسته اند کنترل دوباره بیشتر مناطقی را که تحت کنترل داعش بوده اند به دست آورند. روحیه نیروهای پشمرگه بالا است، و ما توانسته ایم بر همه مشکلاتی که در ابتدا با آن برخورد کردیم غلبه کنیم.»

وی افزود: «نمی توانیم بگوییم که داعش اکنون توانایی های تهاجمی خود را از دست داده، اما می توان گفت که این توانایی تا حدود زیادی کاهش یافته است.»

مسرور بارزانی به عنوان یکی از اعضای حزب دموکراتیک کردستان و فرزند مسعود بارزانی رییس اقلیم کردستان عراق از پیشروی های نیروهای پشمرگه استقبال کرد اما تاکید کرد که جامعه بین الملل و دولت عراق باید هر دو برای تجهیز و آموزش جنگجویان کرد بیشتر فعالیت کنند.

وی به الشرق الاوسط گفت: «ما به نیروهای بین المللی گفتیم که نیاز مداومی به ارسال سلاح های پیشرفته به منظور مقابله با دشمنان و شکست آنها در اسرع وقت وجود دارد. سلاح هایی که اکنون پشمرگه ها دارند، سلاح هایی قدیمی است که از ارتش سابق عراق به جا مانده است.»

وی افزود: «کمک های نظامی که به اقلیم کردستان آمده، اسلحه و مهمات متوسط را شامل می شود. تنها سلاح های سنگینی که ما تاکنون دریافت کرده ایم چند موشک ضد تانک است که توسط آلمان ارسال شده. بنابراین اقلیم کردستان همچنان باید سلاح هایی را دریافت کنند که موجب شود ما بتوانیم موازنه قدرت را بر زمین به نفع پشمرگه ها تغییر دهیم.»

بارزانی به ویژه از کمک های نظامی عراق به نیروهای کرد انتقاد کرد و گفت که عملا کمکی صورت نگرفته است.

وی گفت: «بغداد می بایست خیلی بیشتر از این کمک می کرد. بغداد باید سلاح های پیشرفته به نیروهای پشمرگه می داد… اما ما چنین کمک هایی ندیده ایم.»

وی افزود که دولت های غربی که وعده کمک های نظامی به پشمرگه ها داده اند نیز هنوز به آن وعده ها عمل نکرده اند. وی از جامعه بین الملل خواست در این زمینه بیشتر کار کنند زیرا داعش «منتظر نمی شود که ما مسلح شویم تا آن وقت به ما حمله کند.»

بارزانی در این مصاحبه مفصل با الشرق الاوسط گفت که شورای امنیتی اقلیم کردستان – که او ریاست آنرا بر عهده دارد – هر کاری که در قدرت دارد می کند تا امنیت و ثبات کردستان را در هماهنگی با دیگر دستگاه های سیاسی و امنیتی در دولت اقلیم کردستان حفظ کند.

بارزانی گفت: «با توجه به وخامت شرایط [امنیتی] در خاورمیانه، ما معتقدیم که اقلیم کردستان به صورت الگویی برای ثبات، نه تنها در منطقه بلکه در کل جهان، در آمده است. شورای امنیتی اقلیم کردستان نقشی قابل توجه در تامین امنیت و ثبات [در منطقه] ایفا کرده چرا که این شورا به صورت مستقیم بر همه نهادهای مرتبط با امنیت و ثبات در منطقه نظارت می کند.»

وی مدعی شد که این شورا کمک کننده اصلی نیروهای پشمرگه در جنگ علیه داعش بوده، ضمن اینکه این شورا همچنین کار ارائه و هماهنگی اطلاعات و اخبار را بین جناح های مختلف ارتش کردستان بر عهده دارد.

این مقام حزب دموکراتیک کردستان گفت که اقدامات این اقلیم برای آزاد کردن مناطق از کنترل داعش تنها نخستین مرحله در یک عملیات گسترده نظامی است.

وی گفت: «هدف تنها آزاد کردن مناطق نیست بلکه هدف اینست که زمینه بازگشت مردمی که آواره شده اند به خانه هایشان فراهم شود. ما مناطق زیادی را آزاد نکرده ایم، اما مردم نمی توانند به آنجا بازگردند زیرا هدف داعش قرار می گیرند.» وی افزود که بدین ترتیب این عملیاتی ادامه دار است که تا زمان آزادی موصل و تمام مناطق تحت کنترل داعش تداوم خواهد داشت.

بارزانی همچنین ادعا کرد: «در کردستان و مناطق مرزی، هیچ حساسیت سیاسی درباره ورود نیروهای پشمرگه برای جنگ و آزاد کردن دیگر مناطق وجود ندارد. درباره مناطقی که اکثریت ساکنان آنها عرب هستند، ما نمی خواهیم این احساس را به وجود آوریم که نیروهای پشمرگه درصدد وسعت دادن به سرزمین های کردها هستند.»

وی افزود: «ما می خواهیم همه سرزمین های کردنشین را از داعش آزاد کنیم و در آزادسازی تمام مناطق [عراق] مشارکت کنیم. اما نیروهای پشمرگه نمی توانند این کار را به تنهایی انجام دهند، باید عملیات مشترک [با نیروهای عراقی] صورت گیرد. ارتش عراق باید باید نقشی بیشتر [در جنگ با داعش] از اینکه اکنون دارد، ایفا کند.»