با حضور وزیران خارجه ۶ کشور عربی؛

البحر المیت (أردن): محمد الدعمه

نشست مشورتی وزرای خارجه شش کشور عربی (سعودی، امارات، کویت، بحرین، مصر و اردن) روز پنج‌شنبه در منطقه بحرالمیت در غرب اردن با محوریت بررسی بحران‌های منطقه و راه‌های همکاری برای مقابله با آنها برگزار شد.
این نشست بدون حضور رسانه‌ها و در پشت درهای بسته برگزار شد.
در این نشست صباح خالد الحمد الصباح، معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه کویت، عبدالله بن زائد آل نهیان، وزیر خارجه امارات، خالد بن احمد آل خلیفه، وزیر خارجه بحرین، سامح شکری، وزیر خارجه مصر، عادل الجبیر، وزیر مشاور سعودی در امور خارجه و نیز ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن حضور داشتند.
الصفدی پس از پایان این نشست به رسانه‌ها گفت: این نشست مثبت و نتیجه‌بخش بود و به تمامی مسائل مورد بحث جهت حل آنها پرداختیم و دربارهٔ تمامی مسائل منطقه تبادل نظر کردیم.
وی افزود: در این نشست راه‌های مقابله با چالش‌های مشترک، تقویت همکاری‌ها و هماهنگی‌ها در راستای خدمت به مسائل و منافع کشورهای عربی بررسی شدند.
به گفته او، نشست بحرالمیت نشستی مشورتی، آزاد و بدون دستورالعمل برای بررسی چگونگی اقدام برای تحقق منافع کشورهای عربی بود.
ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن روز گذشته در دیدار با وزرای خارجه این ۶ کشور عربی بر اهمیت هماهنگی مشترک دربارهٔ بحران‌ها و مسائلی که منطقه با آن مواجه است و در راستای تقویت اقدام عربی مشترک و خدمت به منافع کشورهای عربی و ملت‌های آنها تأکید کرده و ابراز امیدواری کرد رایزنی‌ها در این نشست مشورتی به نتایج ثمربخشی برسد.
این نشست پیش از نشست وزارتی دربارهٔ خاورمیانه در وارشو لهستان برگزار شد، نشستی که به گفته واشنگتن به منظور تقویت صلح و امنیت در خاورمیانه برگزار خواهد شد.
همچنین نشست اردن در حالی برگزار شد که حرف و حدیث دربارهٔ تلاش واشنگتن برای ایجاد «پیمان استراتژیک خاورمیانه» یا «ناتوی عربی» شنیده می‌شود.
از سوی دیگر این روزها دربارهٔ بازگشت سوریه به اتحادیه عرب نیز بحث می‌شود.
تونس نیز در سی ویکم ماه مارس سال جاری میزبان برگزاری اجلاس سالانه سران عرب خواهد بود.
پیش از این اردن از حموده صباغ رئیس مجلس سوریه برای شرکت در فعالیت‌های بیست و نهمین کنفرانس اتحادیه‌های پارلمان‌های کشورهای عربی دعوت کرده بود.
از زمان آغاز بحران سوریه تاکنون، اردن به کاهش سطح روابط دیپلماتیک خود با سوریه بسنده کرده و رابطه خود با دمشق را به‌طور کامل قطع نکرد.