رئیس جمهور مصر: کشور ما مواضع سرافراز کننده ملک سلمان را از زمان داوطلب شدن وی در ارتش مصر طی جنگ ۱۹۵۶ کانال سوئز فراموش نکرده است

عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر به هنگام دیدار سلمان الدوسری سردبیر روزنامه الشرق الأوسط  (عکس از احمد فؤاد)

عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر به هنگام دیدار سلمان الدوسری سردبیر روزنامه الشرق الأوسط (عکس از احمد فؤاد)

روابط ریاض و قاهره را چگونه می بینید؟

ما در مصر ایمان داریم که بین مصر و عربستان روابط استراتژیک و قوی وجود دارد، و این رابطه به عنوان سنگ بنای امنیت و ثبات در منطقه خاورمیانه به شمار می آید، مقامات دو کشور هم، این امر با ثبات و مورد توافق را درک می کنند. از زمان ملک عبد العزیز آل سعود (رحمه الله)، که با حس خود اهمیت و ضرورت حمایت از این روند را درک کرد، و همه فرزندان پادشاه با همان میل و رغبت، برای اجرای مخلصانه و امانت داری و حفظ این رابطه در طول سالیان سال گام برداشتند .

در مورد رابطه شما و ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان چه می گویید؟

بدون شک نگاه ما به پادشاه عربستان، نگاهی سراسر احترام و تقدیر است، و مصر مواضع سربلند وی را از زمانی که در جنگ ۱۹۵۶ کانال سوئز در ارتش مصر داوطلب شد و همچنین مواضع او در کمک و حمایت از مصر طی جنگ اکتبر ۱۹۷۳، را از یاد نبرده است. و با تمام علاقمندی روابط ممتاز با ملک سلمان را ادامه خواهیم داد. و می توانم تأکید کنم که ما تنها برای حفظ روابط تلاش نمی کنیم بلکه برای گسترش روابط و پایبندی به آن در برابر ملت هایمان، تلاش خواهیم کرد به نحوی که با مسؤلیتی که به عهده داریم و با توجه به خطرات واقعی که کشورهای عربی را تهدید می کند تناسب داشته باشد. با توجه به آنچه بر ضد ما تدارک داده می شود و آنچه در اطراف ما رخ می دهد، می گویم که باید با یکدیگر تلاش کنیم تا از کشورها و ملت هایمان محافظت کنیم.

فردا، در اولین سفر رسمی پس از به قدرت رسیدن ملک سلمان بن عبدالعزیز، عازم عربستان هستید، چه مواردی را در سفر به ریاض مورد بحث و بررسی قرار خواهید داد؟

بحث های مهم و سازنده ای داریم، درباره هر چیزی که به منطقه عربی مربوط می شود و چالشهای پیش روی آن رایزنی خواهیم کرد، همچنین تحولات یمن و چگونگی حمایت از ناوبری دریایی از طریق باب المندب را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

با توجه به تنش روابط بین کشورهای خلیج و ایران، شما روابط خود با ایران را چگونه می بینید؟

ما ۴ مورد مهم در روابط خود با کشورهای خلیج داریم، اول: امنیت ملی مصر از طریق کشورهای خلیج می گذرد. دوم: امنیت خلیج خط قرمز است، محور سوم: «نزدیکی راه» که پیش از این درباره آن صحبت کردم. اما مورد چهارم ایجاد نیروی مشترک عربی است. تصور کن اگر مانور مشترکی بین مصر و عربستان و امارات و کویت انجام دهیم، و مانورهای مشترک دریایی، هوایی و زمینی انجام دهیم، بطور یقین این گونه گامها با هدف حمایت از کشورها و امنیت ملی ما خواهد بود و بر ضد هیچ کس نیست.

آیا چیزی از آشتی با قطر باقی مانده است؟

من از شما می پرسم: تنها یک بیانیه رسمی به من ارئه دهید که از سوی ما بر ضد هر کدام از قطر یا ترکیه صادر شده باشد. به طور یقین حتی یک بیانیه منفی پیدا نخواهی کرد.

دوحه مصر را سرزنش می کند که رسانه های مصر به شدت به قطر حمله می کنند؟

رسانه ها در مصر حاشیه ای از آزادی دارند و پس از انقلاب این آزادی بیشتر شد تا جایی که بعضی ها گمان می کنند که رسانه ها فقط برای تأیید نظام هستند. و این امر دولت مصر را بسیار شرمنده کرده است زیرا کسانی هستند که این نقطه نظرها را به ما به عنوان نهادهای رسمی نسبت می دهند ولی در حقیقت این نقطه نظرات منعکس کننده خشم و دیدگاههای مردم مصر و افکار عمومی است.

بار دیگر… از آشتی با قطر آیا چیزی باقی مانده است؟

ما همواره به توافقنامه ریاض پایبند بوده و هستیم و این برای قدر دانی از عربستان و نقش مهم عربی این کشور است.

صادقانه… از قطر چه می خواهید؟

ما می خواهیم یا آنها می خواهند؟ ما چیزی نمی خواهیم. در واقع این خواسته ملت است و ما می خواهیم که همگان این را بفهمند، و نباید آن را نادیده گرفت یا از آن کاست. سؤال اینجاست که چه کسی در حمایت کردن از سقوط مصر سود می برد؟ همگان باید بدانند که اگر خدایی ناکرده مصر سقوط کند، منطقه وارد جنگ و کشمکشی خواهد شد که بیش از ۵۰ سال به طول خواهد کشید.

اظهارات رسمی ترکیه بر ضد حکومت مصر همچنان ادامه دارد و از زمان انقلاب ۳۰ ژوئن متوقف نشده است، در مقابل آیا مصر موضعی ندارد؟ آیا نگران از بین رفتن اعتبار دولت نیستید؟

اعتبار دولت به توانائیها و قدرت آن است. اما سخن چینی و اهانت به دیگران و به ملتها از ارزشها و افتخارات کشورهای قدرتمند نیست. ما درباره روابط دو ملت سخن می گوییم، چه قطر باشد و چه ترکیه، و ما ایمان داریم این روابط بین ملتها است که ماندگار می ماند. ولی ما در مصر و در روابطمان با دیگران، مرحله توهین و سخنان ستیزه جو را پشت سر گذاشتیم. هر کس به دیگران توهین کند این بیانگر شخصیت اوست و از ارزش و قدر و منزلت ما کم نمی کند.

بحران سد النهضه هنوز هم سر جایش باقی است… با وجود اصرار اتیوپی بر مواضع خود، راه حل بحران را چگونه می بینید؟

ما مواضع خود را برای برادرانمان در اتیوپی توضیح دادیم، و بر حفاظت از حقوق دولت مصر تأکید کردیم، همچنین حق آنها را در شکوفایی محترم می شماریم. تفاهم مشترک در این زمینه وجود دارد و سعی می کنیم از طریق مشورت های دائمی این تفاهم را به صیغه ای تبدیل کنیم که دو طرف را به اجرای آن ملزم کند. ما در مسیر درست گام بر می داریم و همگان از جمله برادران عرب و دوستانمان، گفتگوهای مثبت با اتیوپی را تشویق کردند.

ناظران موضع شما را در قبال بحران سوریه مبهم می بینند و آن را مناسب با انقلابی مانند انقلاب مصر نمی بینند، آیا بی طرفی در برابر این گونه بحران ها منطقی است؟

بحران سوریه بسیار پیچیده است، نظرات و مواضع مختلفی بر روشهای درمان این قضیه که ۴ سال است ادامه دارد و ممکن است بیشتر طول بکشد وجود دارد. ما از ابتدا دیدگاه خود را گفتیم و آنهم جستجو برای یافتن راه حلی سیاسی و مسالمت آمیز برای حفاظت از تمامیت ارضی سوریه است. این، عنوان راه حل است که شامل معالجه متعادل و منحل کردن شبه نظامیان و گروههای مسلح است. آیا این بی طرفی است؟

همه جهان مخالف ماندن بشار اسد به عنوان رئیس جمهور سوریه هستند. ولی شما با ماندن او مخالفت نمی کنید؟

بین جستجو برای یافتن راه حل و جستجو برای ادامه بحران برای چندین سال، تفاوت وجود دارد. و معنی راه حل سیاسی مسالمت آمیز این است که راه حل به سود یک طرف نخواهد بود به سود همه است، منظور من هم معارضه است و هم نظام، آنهم در سایه یک راه برون رفت واقعی، پس از آن معالجه پرونده های خطرناک تر بر امنیت ملی عربی را آغاز می کنیم.

آیا درباره این دیدگاه مصر، با معارضه سوری توافق وجود دارد؟

ما با همه برای راه حلی سیاسی مسالمت آمیز مشورت می کنیم، با کشورهای خلیج و معارضه، و به تنهایی کاری نمی کنیم.

یمن در حال تقسیم شدن است و حوثی ها بر علیه مشروعیت کودتا می کنند، در حالی که موضع مصر همچنان از دور نظاره گر است؟

می توانم به صراحت بگویم که همه ما به بحران یمن زیاد اهمیت ندادیم، و همه ما در برخورد با بحران یمن تأخیر کردیم.

روابط رو به رشد شما با مسکو و این مهمان نوازی از ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در قاهره، آیا پیام معنی داری به واشنگتن بود؟

روابط خارجی مصر بعد از انقلاب ۳۰ ژوئن، روابطی معتدل و متنوع و گشوده به سوی همه کشورهاست، و به سوی هیچ طرفی به حساب طرف دیگر نخواهد بود. بگذار به روشنی بگویم که روابط ما با ایالات متحده آمریکا از نظر ما استراتژیک است، و ما در مصر از همه به این روش استقبال می کنیم، و این منعکس کننده ارزشهای مصر است که آنطور که گفتی با گرمی از همگان مهمان نوازی می کنیم. از سوی دیگر، من می بینم که روابط بین کشورها دیگر همانند سابق سیاست محور گونه نیست و به نظر ما توافق باید با همه باشد.

روابط شما با واشنگتن از ۳۰ ژوئن شاهد تحولات و تنش بود، امروز به کجا رسید؟

ما به ایجاد روابط خوب و طبیعی با همه کشورهای جهان علاقمندیم و همچنین تلاش می کنیم که شرایط سختی که مصر با آن روبه روست را توضیح دهیم. غیر منطقی است که دیدگاه آمریکا نسبت به مصر مانند سابق باقی بماند، ولی می توان گفت که روابط بهبود یافت و دیدگاه جدید در خصوص تحولاتی که در مصر اتفاق افتاد مثبت است.

آینده منطقه عربی را چگونه می بینید؟

منطقه عربی در معرض خطر است و در ضعیف ترین حالت های خود قرار دارد. بدنه کشورهای عربی سراسر زخم خورده است و متأسفانه نظارت و کنترل واقعیت، دقیق نیست. امیدوارم هر کشور عربی مجدداً قدرت سابق خود را به دست آورد تا استحکام بدنه کشورهای عربی را افزایش دهد. امیدوارم که یمن، عراق، لیبی، سوریه و همه کشورها به قدرت سابق خود بازگردند تا حلقه جدیدی از کار و همکاری عربی مشترک را تشکیل دهیم.