قاهره – علی ربیع

محمد عبد السلام رییس هیات مذاکره کننده حوثی ها در نشست سوئد خواستار تشکیل دولتی با مشارکت همه گروه ها شد. این طرح انتقادات گسترده برخی چهره های سیاسی و فعالان یمنی را به دنبال داشت. معترضان در واکنش به این اظهارات می گویند مردم یمن به وعده های گروه حوثی اعتماد ندارند.
در این راستا، معمر الاریانی وزیر اطلاع رسانی دولت قانونی یمن گفت برقراری صلح با شبه نظامیان حوثی قبل از تحویل اسلحه های غارتی از پادگان های ارتش امکانپذیر نیست.
او افزود «حافظه مردم یمن پاک نشده و به همین دلیل اظهارات دلنشین حوثی ها را باور نمی کنند.»
الاریانی در واکنش به اظهارات محمد عبد السلام چندین توییت منتشر کرده که الشرق الاوسط آنها را منتشر می کند. «رییس هیات مذاکره کننده گروه حوثی وابسته به ایران در این نشست با بهره برداری از حافظه ضعیف جامعه بین الملل درباره یک توافق فراگیر صحبت کرده و چارچوبی برای حل بحران و تشکیل دولت مشارکتی تعیین کرد. با این حال اما مردم یمن هنوز به یاد دارند که خواسته های این گروه شبه نظامی در سال ۲۰۱۴ (۱۳۹۳) با تغییر نظام و عدم اجرای نتایج نشست گفتگوها آغاز شد و تا به امروز هم ادامه دارد.»
الاریانی گفت «کابینه خالد بحاح (نخست وزیر) با مشارکت گروه های گوناگون از جمله شبه نظامیان حوثی ها تشکیل شد. حوثی ها یکی از گروه های شرکت کننده در نشست گفتگوی ملی فراگیر بودند. اما این گروه علیه حکومت شورش کردند و به دنبال تحقق خواسته های حکومت ایران رفتند و تفاهم نامه ها و توافق های بین گروه های سیاسی و ملی از جمله توافق صلح و مشارکت را نادیده گرفتند.»
او خاطر نشان کرد «مردم یمن هنوز فراموش نکرده اند که چطور خانه عبد ربه منصور هادی رییس جمهور یمن به محاصره شبه نظامیان حوثی در آمد و چطور او به همراه کل اعضای کابینه در حبس خانگی قرار گرفتند. مردم هنوز از یاد نبرده اند که چطور شبه نظامیان حوثی بر نهادهای حکومت مسلط شدند و همه پادگان های ارتش و دستگاه های امنیتی و خزانه عمومی و مقر احزاب و رسانه ها و خانه سران حکومت و چهره های سیاسی را چپاول کردند.»
الاریانی با اشاره به اقدامات حوثی ها گفت «هنوز از خاطرم نرفته که چطور گروه های شبه نظامی حوثی بنده و همکارانم را در منزلم و به مدت یکماه و نیم تحت حبس خانگی قرار دادند و چطور اسلحه هایشان را به سمت ما نشانه گرفتند و ما را در معرض شکنجه روحی قرار دادند. این در حالیست که ما و حوثی ها تنها دو روز قبل از این اقدام تنش زا در نشست شورای وزیران سر یک میز نشسته بودیم.»
او گفت «مردم یمن به دلایل قانع کننده ای بر این باورند که نمی توان روی شبه نظامیان حوثی به عنوان یک گروه موثر در فرآیند راهکار سیاسی حساب کرد. مردم به دیده شک و تردید به اظهارات حوثی ها درباره صلح و مشارکت می نگرند.»
الاریانی در توییتی گفت «مردم یمن به برقراری صلح چشم دوخته اند اما این صلح تنها با تحویل سلاح شبه نظامیان حوثی به دولت امکانپذیر است. چنانچه حوثی ها سلاح خود را تحویل ندهند کشمکش و نبرد ادامه پیدا می کند و و به محض آغاز یک چشم انداز سیاسی یا تحول منطقه ای یا بین المللی دوباره تنش از سر گرفته می شود. شواهد تاریخی دور و نزدیک بیانگر این واقعیت است.»
شبه نظامیان حوثی کنترل صنعا را در سپتامبر ۲۰۱۴ (شهریور ۱۳۹۳) در اختیار گرفتند اما توافق برای تشکیل دولت وحدت ملی در زمان جمال بن عمر فرستاده پیشین سازمان ملل در یمن به ثمر رسید. حوثی ها اما باز هم این توافق را نادیده گرفتند و هادی و اعضای کابینه را تحت حبس خانگی قرار دادند و همین دست حوثی ها را برای کنترل نظامی و اشغال بقیه استان های یمن باز گذاشت.
به گفته ناظران امور یمن، این گروه وابسته به ایران به دنبال برقراری صلح در یمن نیستند. حوثی ها بر خلاف ادعای خود در رسانه ها در پی حفظ توان نظامی و این گروه فرقه گرا در راستای تحقق اهداف ایران در یمن و منطقه هستند.