نمایندگان کُرد نامزد ریاست جمهوری عراق را انتخاب کنند

هیرو ابراهیم از مخالفت با حزب متبوع تا همراهی با بارزانی

هیرو ابراهیم احمد همسر رئیس جمهور فقید عراق و از رهبران پرنفوذ اتحادیه‌ میهنی کردستان با صدور بیانیه‌ ای تصریح کرد که‌ نامزد ریاست جمهوری عراق نباید شخصیتی خارج از این حزب باشد.

به گزارش الشرق الاوسط به نقل از شبکه روداو، هیرو ابراهیم احمد در بیانیه‌ ای ضمن اشاره‌ به‌ مذاکرات هیئت مشترک حزب دمکرات و اتحادیه‌ میهنی با هیئت های عراقی در راستای تشکیل دولت جدید عراق و تلاش آن ها برای تحقق حقوق کردها، منصب ریاست جمهور عراق را حق کردها و در این میان اتحادیه‌ میهنی دانست.

در بیانیه‌ هیرو ابراهیم احمد آمده‌ است: یکی از مناصبی که‌ استحقاق کردها است، ریاست جمهوری عراق می باشد. همان گونه‌ که‌ همگان استحضار دارند تاکنون این منصب نزد اتحادیه‌ میهنی بوده‌ است و جناب مام جلال سنگ بنای آن را گذاشت‌ و این منصب را به‌ منصبی مهم و دارای جایگاه‌ تبدیل کرد و اهمیت آن در عراق و جهان تثبیت شده‌ است.
در ادامه‌ بیانیه‌ هیرو ابراهیم احمد آمده‌ است: باقی ماندن منصب ریاست جمهوری عراق نزد اتحادیه‌ میهنی ضروری و لازم است و این مهم با توافق با حزب دمکرات کردستان خواهد بود و و باید رهبری حزب برای تصدی دوباره‌ این منصب حاکمیتی پافشاری نماید.
رهبر پرنفوذ اتحادیه‌ میهنی در پایان تصریح کرده‌ است که‌ باید رهبری حزب، یکی از کادرهای با تجربه‌ و متعهد و دارای پیشینه‌ مبارزاتی که‌ از برنامه‌ و راه‌ مام جلال جدا نشده‌ است را نامزد تصدی ریاست جمهوری کند تا بتواند در تمامی زمینه‌ ها و در هر شرایطی وظایف خود برای تحقق حقوق قانونی مردم کردستان را انجام داده‌ و برنامه‌ های مام جلال و سیاست اتحادیه‌ میهنی را اجرایی نماید.
در همین باره و ساعاتی قبل از انتشار این بیانیه، شبکه تلویزیونی ان. آر. تی در گزارشی گفت: با وجود اینکه برهم صالح پس از یک سال جدا شدن از اتحادیه میهنی بار دیگر به این حزب پیوسته و از سوی شورای رهبر حزب به عنوان کاندیدا رسمی اتحادیه میهنی کردستان برای تصدی منصب ریاست جمهوری عراق نامزد شده، اما هیرو ابراهیم احمد از رهبران با نفوذ و همسر جلال طالبانی دبیر کل فقید اتحادیه میهنی، با ریاست جمهوری برهم صالح مخالف است.
از سوی دیگر، حزب دمکرات علیرغم اینکه اتحادیه میهنی منصب ریاست جمهوری عراق را سهم خود می داند؛ خواستار تصدی این منصب شده و ضمن تأکید بر اینکه بر اساس نتایج انتخابات دوره چهارم مجلس عراق این منصب سهم حزب دمکرات است، فؤاد حسین از اعضای ارشد حزب را برای ریاست جمهوری عراق به صورت رسمی نامزد کرد.
این مسئله موجب بروز اختلاف جدی میان اتحادیه میهنی و حزب دمکرات شده و این اختلاف تا جایی پیش رفته که موجب شده دو حزب به صورت جداگانه هیئت هایی را به بغداد اعزام کرده و با طرف های عراقی به گفتگو بپردازند.