درگیری ها در مصر ادامه دارد

درگیری ها در مصر ادامه دارد

قاهره، محمد عبده حسنین – روز گذشته سخنگوی ارتش مصر از کشته شدن سه نفر که به “تکفیری ها” وابستگی داشتند و بازداشت ۵۲ تن دیگر در طی هجوم به چند کانون تروریستی در شمال سینا خبر داد.

این در حالی است که درگیری ها و اقدامات خشونت بار بین نیروهای امنیتی و دانشجویان وابسته به گروه اخوان المسلمین در دانشگاه های مصر به یکی از پدیده های روزمره بدل شده است. دادگاه جنایی مصر محاکمه محمد بدیع رهبر اخوان المسلمین و ۵۰ نفر از رهبران این گروه به اتهام تشکیل “اتاق عملیات در میدان رابعه العدویه” را به ۶ آوریل موکول کرد.

ارتش مصر و نیروهای پلیس در برخی استان ها به ویژه استان سینا حملات گسترده ای علیه تروریست ها آغاز کرده تا افراد مسلح وابسته به گروه اخوان المسلمین را دستگیر کند. افرادی که پس از برکناری محمد مرسی رئیس جمهور سابق در ماه ژوئیه گذشته در اقدامات خشونت بار و حمله به نهادهای انتظامی و نظامی دست داشتند. سرهنگ احمد محمد علی سخنگوی رسمی نیروهای مسلح مصر گفت: «سه تن از عناصر وابسته به تکفیری ها که در حمله به اتوبوس های حامل سربازان ارتش مصر دست داشتند طی یورش نیروهای ارتش به مناطق الشیخ زوید و العریش و رفح کشته شدند.»

سخنگوی رسمی نیروهای مسلح مصر روز گذشته طی بیانیه ای اعلام کرد: «مهندسان وابسته به نیروهای نظامی در این حمله یک عدد ماده انفجاری را خنثی کردند. این بمب دست ساز در ورودی روستای الشلاق در جهت هدف قرار دادن نیروهای نظامی کار گذاشته شده بود. در این حمله ۳ تن از عناصر وابسته به تکفیری ها که بالای تپه کمین کرده بودند تا بمب را منفجر کنند کشته شدند. این انفجار قرار بود تا با یک بمب کنترل از راه دور صورت بگیرد. این در حالی است که این افراد سعی داشتند تا ضمن فیلمبرداری از این عملیات نیروهای عملیات ارتش را در کنترل اوضاع امنیتی شمال سینا ناتوان نشان دهند.»

وی افزود: «نیروهای امنیتی یک بمب دست ساز را که در کنار شرکت برق العریش کار گذاشته شده بود خنثی و ۵۲ نفر را دستگیر کردند. یکی از دستگیر شدگان محمد احمد سلیمان نام دارد و فلسطینی است. این فرد مبلغ ۱۱ هزار و ۳۷۸ لیره مصری (حدود ۱۵۰۰ دلار) در اختیار داشت. بقیه دستگیر شدگان مظنونان و محکومان فراری هستند. این افراد در حال حاضر مورد بازرسی امنیتی قرار گرفته اند.»

سرهنگ احمد محمد علی گفت: «نیروهای امنیتی ۱۴ لانه تروریستی را آتش زدند. عناصر تروریستی از این لانه ها به عنوان پایگاهی برای انجام حملات خود علیه نیروهای ارتش و پلیس استفاده می کردند. در طی این عملیات سه خودرو و شش دوچرخه بدون پلاک و سند سوزانده و ۵ تونل در رفح نابود شد.»

از سوی دیگر، دیروز تظاهرات دانشجویان وابسته به گروه اخوان المسلمین در دانشگاه های مصر ادامه یافت. این تظاهرات در محکومیت مدیریت کنونی کشور و مطالبه آزادی دانشجویانی که در تظاهرات قبلی دستگیر شده بودند انجام گرفت. دانشجویان دانشگاه های الازهر، قاهره و عین شمس با نیروهای امنیتی که برای متفرق ساختن آنان وارد عمل شده بودند، درگیری های خشونت آمیزی انجام دادند.

خبرگزاری خاورمیانه دیروز گزارش داد: «دانشجویان وابسته به گروه اخوان المسلمین یک خودرو را در دانشکده دخترانه کشاورزی دانشگاه الازهر قاهره به آتش کشیدند.» نیز دانشجویان دختر الازهر راهپیمایی هایی در شاخه شهر نصر این دانشگاه ترتیب دادند و پلاکاردهایی علیه پلیس، ارتش و مدیریت دانشگاه با خود حمل کردند ودانشگاه را مسوول بازداشت شماری از دانشجویان دختر وممانعت از ورود آنان به دانشگاه دانستند.

نیروهای امنیتی در شاخه شهر اسیوط دانشگاه الازهر توانستند راهپیمایی دانشجویان مخالف رژیم کنونی را متفرق سازند و انبوهی از گازهای اشک آور وگلوله های مشقی را به سوی آنان پرتاب کردند که منجر به حالت خفگی ده ها تن از دانشجویان شد. دانشجویان با سنگ وچوب به این درگیری ها پاسخ دادند طی روزهای گذشته، رویارویی میان نیروهای امنیتی و دانشجویان وابسته به اخوان المسلمین در دانشگاه الازهر شدت یافت.

مدیریت دانشگاه اعلام کرد که زیان های ناشی از به آتش کشیدن خودروهای استادان وپرسنل اداری دانشگاه طی دو روز گذشته ده ملیون لیره مصری برآورد شده اشت که بر اثر آن تصمیم گرفته شد تا ۲۵ دانشجو به طور نهایی از دانشگاه اخراج شوند.

در برابر در اصلی دانشگاه عین شمس در شرق قاهره درگیری هایی میان نیروهای امنیتی و دانشجویان وابسته به اخوان المسلمین رخ داد که پس از پرتاب گاز اشک آور از سوی نیروهای پلیس، حالتی شبیه هرج و مرج به وجود آمد و عبور و مرور خودروها متوقف شد وچند تن زخمی شدند.

در پاسخ به راهپیمایی دانشجویان که از دانشگاه به سوی وزارت دفاع انجام گرفت، نیروهای امنیتی راه های منتهی به این وزارتخانه را بستند و گاز اشک آور به سوی آنان پرتاب کردند. دانشجویان شعارهایی علیه ارتش و وزارت کشور سر دادند.

در همان حال، دادگاه جنایی منطقه جیزه تصمیم گرفت محاکمه محمد بدیع رهبر گروه اخوان المسلمین و ۵۰ تن از دیگر رهبران واعضای این گروه را تا روز یکشنبه آینده به تعویق اندازد. این افراد متهم اند که پس از متفرق ساختن تحصن اخوان المسلمین در میدان های “رابعه العدویه” و”النهضه”، اتاق عملیاتی را برای رهبری تحرک های این گروه ایجاد کرده بودند.