حمایت واشنگتن از حریری در تشکیل «دولت متعادل» و اهمیت به تنش جنوب لبنان

بیروت: نذیر رضا

دیدارهایی که دیوید هیل معاون وزیر خارجه آمریکا از بعد از رسیدنش به بیروت داشت (روز شنبه) نشان دهندهٔ اهمیت آمریکا به امنیت لبنان، نگرانی آن در خصوص فعالیت‌های حزب‌الله، پرداختن به پروندهٔ تنش جنوب این کشور و حمایت از حریری در تشکیل «دولتی متعادل» بود.
منابع لبنانی آگاه از این دیدارها به «الشرق الاوسط» گفتند: هیل نسبت به فعالیت ایران و حزب‌الله در لبنان و سوریه ابراز نگرانی کرد؛ چرا که ثبات آنها را متزلزل می‌کنند.
بر اساس اظهارات آنها هیل همچنین به تحریم‌هایی جدید علیه ایران، حزب‌الله و افراد وابسته به آنها اشاره کرد.
هیل در دیدارهای خود از اثرات تحریم‌ها علیه ایران، کساد بازار نفت آن و عدم توانایی فروش دو سوم از تولیدات نفتی‌اش سخن گفت.
این منابع همچنین اشاه کردند که واشنگتن از لبنان برای حضور در همایش لهستان دعوت به عمل خواهد آورد. این همایش در خصوص ایران است و در روزهای ۱۳ و ۱۴ فوریه (۲۴ و ۲۵ بهمن) برگزار می‌شود و بزرگ‌ترین تجمع عربی و منطقه‌ای را علیه ایران و حزب‌الله در برخواهد داشت.
منابعی عنوان کردند هیل در دیدارهایی که داشت از حمایت واشنگتن از تلاش‌های حریری برای تشکیل دولت متعادل خبر داد.
هیل در دیدار با عماد جوزف وضعیت لبنان، منطقه، همکاری ارتش دو کشور و میزان کمک‌های نظامی آمریکایی به آن را بررسی کرد و وعده داد که به تنش لبنان اهمیت زیاد داده و آن را پیگیری کند.
وی همچنین با عباس ابراهیم تحولات مرزهای جنوبی لبنان، تنش‌های ناشی از ساخت مجدد دیوار مرزی توسط اسرائیل و مرزهای آبی لبنان با اسرائیل را بررسی کردند.
گفتنی است که هیل تاکنون با ولید جنبلاط رئیس سابق پارلمان لبنان و رئیس حزب سوسیالیست ترقی خواه و پسرش تیمور جنبلاط، تعدادی از وزرا، عماد جوزف عون فرماندهٔ ارتش لبنان و عباس ابراهیم مدیرامنیت عمومی دیدار کرد و امروز با میشل عون رئیس‌جمهور لبنان، نبیه بری رئیس پارلمان، سعد الحریری نخست‌وزیر و جبران باسیل وزیر خارجهٔ لبنان دیدار می‌کند.