ناظران: هدف از این سفر ابقای عراق در قبضهٔ ایران است

بغداد: فاضل النشمی

روز گذشته محمد جواد ظریف وزیر خارجهٔ ایران همراه با هیئت سیاسی و اقتصادی عالی‌رتبه به بغداد سفر کرد.
به گزارش الشرق الاوسط، این اولین سفر ظریف به بغداد بعد از نخست‌وزری عادل عبدالمهدی است.
این سفر ۵ روز بعد از سفر مایک پمپئو وزیر خارجهٔ آمریکا به عراق است و به نظر می‌رسد در خصوص تحریم‌های آمریکا علیه ایران و موضع عراق نسبت به آنها است.
آنچه توجه همه را به خود جلب کرد اعلام این سفر توسط وزارت خارجهٔ ایران و انتشار عکس‌های آن است که احتمال می‌رود پیامی باشد با این مضمون که سفر مسئولان ایرانی برخلاف سفر محرمانهٔ مسئولان آمریکایی همچون سفر محرمانهٔ دونالد ترامپ به پایگاه نظامی «عین الاسد» در شب تحویل سال، مورد استقبال عراق است.
ناظران معتقدند که این سفر پیامی برای آمریکا است مبنی بر اینکه بغداد از ایران دور نیست و همچنان با هم هم‌پیمان هستند.
یک کارشناس سیاسی دلیل سفر ظریف را ترس ایران در خصوص از دست دادن عراق و وارد شدن آن به دایره ائتلاف‌های منطقه‌ای دانست که سفر برهم صالح به ترکیه برای پیوستن به ائتلاف عراق، ترکیه و روسیه نمونهٔ آشکار آن بود.
این منبع که نخواست نامش فاش شود بعید ندانست که موضوع این سفر برای تشکیل ائتلافی جدید میان عراق، ایران و چند کشور جدید دیگر باشد.
وی از رغبت ایران به ماندن در عراق در سایهٔ اختلافات شدید آن با آمریکا خبر داد که نمی‌خواهد عراق تبدیل به کشوری با حاکمیت کامل و مستقل شود.
از نظر وی این دیدار همچنین در خصوص تحریم‌های آمریکا علیه ایران خواهد بود.
وی بعید ندانست این سفر برای مهار قدرت جدید عراق و گشایش آن نسبت به کشورهای منطقه و جهان، اهمیت ماندن عراق در دایرهٔ همکاری اجباری با ایران باشد.
گفتنی است، بر اساس بیانیه وزارت خارجهٔ ایران ظریف به همراه ده‌ها مدیر شرکت‌های اقتصادی خصوصی و دولتی به عراق سفر کرد و با عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر آن، محمد الحلبوسی رئیس پارلمان و برهم صالح دیدار خواهد کرد.
وی همچنین سه شنبهٔ آینده به اربیل سفر می‌کند و پس از آن به کربلا و نجف می‌رود و ۵ شنبه به ایران بازمی‌گردد.