جفری در حال بررسی اجرای دوباره رایزنی‌ها برای حل بحران سوریه است

جیمز جفری، نماینده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا در امور سوریه روز گذشته عنوان کرد اجرای توافقنامه سوچی در خصوص ادلب باعث متوقف شدن جنگ در سوریه شد.
به گزارش الشرق الاوسط، جفری همچنین از تکمیل این روند با اجرای دوباره رایزنی‌ها برای حل بحران هفت ساله این کشور ابراز امیدواری کرد.
وی در سخنانی که در یکی از سفرهای خارجی خود با خبرنگاران در آنکارا داشت در خصوص توافقنامه ادلب گفت «این توافق یک قدم مهم است؛ چرا که آنچه صورت گرفت درگیری را نه تنها در ادلب بلکه به‌طور اساسی در همه جای سوریه متوقف کرد».
جفری به خبرنگاران گفت «با ترکیه در حال بررسی این هستیم که در حال حاضر همراه با آتش‌بس که به حکم اوضاع فعلی یا حداقل به‌طور موقت در تمام این کشور برقرار است، چگونه روند سیاسی را مجدداً فعال کنیم».
اوضاع سوریه به استثنای درگیری‌هایی که در مناطق محدودی صورت می‌گیرد که اغلب آن توسط داعش است، تقریباً در شرایط آتش‌بس به سر می‌برد.
توافقنامه روسیه و ترکیه منجر به ایجاد منطقه عاری از سلاح در ادلب و برخی مناطق اطراف آن شد و طی یک هفته گذشته گروه‌های مسلح سلاح‌های سنگین خود را از این منطقه خارج کردند.
از سوی دیگر قرار بود که گروهک‌های افراطی نیز تا روز دوشنبه گذشته از این منطقه خارج شوند. باوجود خارج نشدن این گروهک‌ها تاکنون، اما مسکو و آنکارا روز سه شنبه اعلام کردند این توافقنامه در حال اجرا است.
توافقنامه سوچی باعث شد از وقوع عملیات نظامی به ادلب که تحت اشغال نیروهای معارض و افراطی است جلوگیری شود. عملیاتی که دمشق طی چند هفته خود را برای آن آماده می‌کرد و سازمان ملل نسبت به در معرض خطر قرار گرفتن زندگی حدود ۳ میلیون نفر در آن هشدار داده بود.
دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در اواخر ماه گذشته اعلام کرده بود متوقف کردن جنگ در ادلب، آخرین نقطه اشغالی گروهک‌ها به لطف او بوده‌است؛ چرا که او به بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه نسبت به هجوم شدید به ادلب هشدار داده‌بود.
نیروهای نظام دمشق، حدود دو سوم مساحت سوریه را تحت کنترل خود دارند.
سازمان ملل متحد تاکنون ۹ دوره مذاکرات صلح میان دو طرف درگیر در سوریه برگزار کرد، اما هیچ پیشرفتی در این قضیه حاصل نکرد.