رامی حمدالله نخست وزیر فلسطین-خبرگزاری فرانسه

رامی حمدالله نخست وزیر فلسطین-خبرگزاری فرانسه

پس از هفت سال ویران کننده از جدایی حماس در غزه و فتح در کرانه باختری، به نظر می رسید دولت وحدت ملی فلسطین که از ابتدای ماه ژوئن به قدرت رسید، منادی احیای روابط و آغازعصر جدید همکاری بین دو جنبش برای چشم انداز انتخابات آتی باشد.

هنوز یک ماه از فعالیت دولت جدید نگذشته بود که قتل انتقام جویانه سه نوجوان شهرک نشین اسراییلی و یک پسر بچه فلسطینی طوفانی آتش زا ایجاد کرد و نیروهای اسراییلی در پاسخ به موشکهای حماس حملاتی را از زمین، دریا و هوا علیه نوار غزه رقم زدند، حملاتی که موجب شد تلاشهای هر دو جنبش فلسطینی تحت تاثیر قرار گرفته و حتی آخرین راهکارهای آن نابود شود.

با برقراری آتش بس پنج روزه بین هر دو طرف، شرق الاوسط با رامی حمدالله نخست وزیر کابینه وحدت ملی، استاد و رییس سابق دانشگاه درباره تلاش های دولت فلسطین در پاسخ به این بحران و تلاش هایش برای پیگیری شکایت خود علیه اسراییل در دیوان بین المللی کیفری صحبت کرده است.

الشرق الاوسط: وضعیت کنونی غزه را به کدام سمت سوق می دهد؟

رامی حمدالله: تجاوز اسراییل که از چند هفته پیش آغاز شده، هنوز ادامه دارد. تلاش هایی از سوی برادران ما در مصر صورت گرفته تا یک توافق آتش بس دائمی حاصل شود. آتش بس ۷۲ ساعته روز دوشنبه آغاز شده بود. در طول این آتش بس باید مذاکرات غیر مستقیمی با میانجیگری مصر بین هیات متحد فلسطینی و طرف اسراییلی صورت گیرد.

بی تردید، ما درخواست هایی داریم که باید آنها مطرح کنیم؛ به طور خاص رفع حصر ناعادلانه نوار غزه. محاصره غزه طی هفت سال گذشته ادامه داشته است ما درخواست کرده ایم محاصره رفع شده و گذرگاه مرزی باز شود.

آیا انتظار دارید که مذاکرات کنونی در قاهره به نتیجه برسد؟

هنوز هم زمان داریم، اما هیات اسراییلی پاسخ خود را به درخواست های هیات فلسطینی معوق گذاشته است. پس از همه قتل عام ها و حملات باید یک اقدام بین المللی به منظور خاتمه اشغالگری اسراییل و تشکیل یک کشور مستقل فلسطین با درنظر گیری شرق اورشلیم به عنوان پایتخت آن صورت بگیرد. فکر می کنم، اکنون فرصت مناسبی برای تمام جهان است که خواستار اجرایی شدن راه حل های مشروع بین المللی شوند. ما از سازمان ملل خواستار حفاظت بین المللی شده ایم و نامه ای از طریق محمود عباس رییس جمهور فلسطین به سازمان ملل ارائه کرده و در آن خواسته ایم برای مردم فلسطینی در شرق اورشلیم، کرانه باختری و نوار غزه حفاظت بین المللی فراهم کند، چرا که اکنون حفاظت بین المللی در پرتو حملات اسراییلی یک نیاز مبرم است.

آیا غزه به کمک بیشتری نیاز دارد؟

قطعا همینطور است. شرایطی که درغزه حاکم شد، اموال و جان های بسیاری را از بین برد، آمار حاکی از آن است که تاکنون ۲ هزار شهید و بیش از ۱۰ هزار مجروح برجای مانده است. هزاران خانه، مسجد و کلیسا نابود شد. در حقیقت غزه یک منطقه فاجعه زده است. ما در این رابطه با سازمان ملل گفتگو کرده ایم تا برای مردم فلسطینی کمک های مورد نیاز را فراهم کند.

دولت فلسطین چگونه وظایف خود را تحقق بخشید است؟ درحال حاضر که غزه از چنین صدماتی رنج می برد چه نوع مسئولیت هایی برعهده دولت است؟

از روز اول محاصره اسراییل، دولت آشتی ملی با چالش هایی رو به رو بوده است. همانطور که می دانید هدف این جنگ از بین بردن دولت بود. اسراییل نمی خواهد شاهد وحدت یا آشتی ملی بین فلسطینی ها باشد، اسراییل تنها خواستار حفظ تفرقه (بین فتح و حماس) میان مردم فلسطین است. وحدت به دولت و مردم فلسطین حتی طی مذاکرات قدرت می دهد، و من فکر می کنم که امضای توافق آشتی و تشکیل دولت وحدت ملی یک اقدام تاریخی بود. همانطور که اشاره کردم اسراییل مانع ارتباط بین کرانه باختری و نوار غزه می شود. حتی از ارتباط بین وزرا هم جلوگیری می کند. وزرای دولت نمی توانند به نوار غزه رفت و آمد کنند، رفتن به سمت نوار غزه حتی در روز سوگند یادکردن برای وزرا منع شده است. وزرای غزه باید از طریق ویدیو کنفرانس براساس قانون اساسی سوگند یاد می کردند. آنها نمی توانستند برای انجام این کار به کرانه باختری بیایند.

از روز اول جنگ، ما یک کمیته مرکز امدادی تشکیل دادیم که نظارت آن برعهده دولت است و کار آن هماهنگی با تمام نهادها و مجامع بین المللی به منظور فراهم کردن کمک برای مردم ما در غزه بوده است. این کمیته همه مواردی درخواستی را در رابطه با تجهیزات سوختی، پزشکی و چادرهایی برای اسکان موقت فراهم کرده است.

دولت چگونه با وزرا تعامل دارد؟ وزرا چگونه وظایف خود را انجام می دهند؟

ما چهار وزیر مستقر در نوار غزه داشته و با آنها تماس دائمی داریم، درحالی که ما کمک ها را ارسال می کنیم، آنها بر کار امداد در غزه نظارت دارند. وزیر کار، وزیر کارهای عمومی، وزیر امور زنان و وزیر دادگستری در غزه مستقر هستند.

آیا شرایط حماس را برای آتش بس بررسی کرده اید؟

این شرایط تنها به حماس تعلق ندارد و تاکنون همه درخواست ها متعلق به مردم فلسطین بوده است. یک هیات متحد در قاهره حضور دارد که نماینده تمام اقشار سیاسی مردم فلسطین است، حتی آن عده از فلسطینی ها که خارج از کشور به سر می برند. درخواستهای رفع حصر و گشودن گذرگاه های مرزی درمیان سایر درخواستها قرار گرفته اند. این موارد شرایط یک گروه خاص نیست بلکه شرایط مردم فلسطین و رهبری آنها است.

تلاش های دولت فلسطین برای عضویت در سازمان های بین المللی در چه مرحله ای است؟ آیا می توانید درباره شکایتی که دولت فلسطین علیه اسراییل به دیوان بین المللی کیفری ارائه کرده، توضیح دهید؟

ما این مسیر را در ماه آوریل آغاز کردیم و تاکنون به ۱۵ سازمان و کنوانسیون بین المللی پیوسته ایم. جرایم قدیمی و جدید اسراییل باید مستندسازی شود. اکنون که نماینده اقشار فلسطینی در فرآیند امضای اساسنامه دیوان بین المللی کیفری به عنوان پیش درآمد پیوستن به کنوانسیون لاهه و دیوان بین المللی کیفری قرار دارند، تیم های حقوقی تشکیل داده ایم و خواستار کسب رای قانونی هستیم. در جنگ کنونی علیه غزه ما تمام حملات و جرایم را ثبت کرده تا بتوانیم با تمام شواهد و قراین به دیوان بین المللی کیفری مراجعه کنیم.

این مصاحبه نسخه کوتاه شده مصاحبه اصلی است که به زبان عربی انجام شده است.