پرچم های کشورهای خلیج فارس

لندن – الشرق الاوسط: رونامه الشرق الاوسط مطلع شده است که قطر از امضای گزارش نهایی کمیته اجرایی توافقنامه ریاض سرباز زد. این گزارش در خصوص پایان دادن به اختلافات بین کشورهای عربی کرانه جنوبی و قطر صادر شده بود. در این گزارش به جدی نبودن قطر در اجرای توافقنامه ریاض تاکید شده است. شش کشور خلیج این توافقنامه را در آوریل گذشته امضا کردند.

انتظار می رود که این گزارش در اختیار شورای وزیران وابسته به شورای همکاری خلیج قرار بگیرد. وزیران امور خارجه شورای همکاری خلیج در نشست آینده خود در جده در ۳۰ اوت ضمن بررسی گزارش مذکور و با استناد به گزارش کمیته فنی به مناقشه اقدامات بعدی علیه قطر می پردازند. در گزارش کمیته فنی آمده است که قطر به تعهدات خود عمل نکرده است.

یک مسئول بلند پایه در گفتگو با الشرق الاوسط تصریح کرد مقامات قطر در نشست کمیته اجرایی بر «اجرای همه خواسته ها» تاکید کردند. این مقام خلیجی افزود: «ولی در عین حال سه کشور یعنی عربستان سعودی، امارات و بحرین خواستار شواهد و اقدامات فعلی در خصوص اظهارات قطر شدند. این امر خشم مقامات قطری را برانگیخت و باوجود امضای این گزارش توسط پنج کشور دیگر ولی آنها از امضای گزارش سرباز زدند.»

وزیران امور خارجه شش کشور عربی کرانه جنوبی توافقنامه را امضا کردند که در آن نام دوحه به منظور جلوگیری از فشارهای بیشتر بر قطر نیامده است. بارزترین مفاد توافقنامه عدم حمایت «گروه های تروریستی» توسط کشورهای عضو شورای همکاری خلیج و عدم دخالت در امور کشورهای دیگر عضو شورای همکاری و درپیش نگرفتن سیاست های خارجی علیه منافع کشورهای دیگر شورای همکاری به شمار می رود. این توافقنامه نیز شامل فراخوانی مبنی بر «توقف روند اعطای تابعیت به شهروندان بحرینی» است.

یک مسئول بحرینی در گفتگوی تلفنی با الشرق الاوسط گفت: «روند اعطای تابعیت به شهروندان بحرینی توسط قطر تا این لحظه “دیروز عصر” ادامه دارد.»

بنا بر اطلاعات به دست آمده کشورهای عربی کرانه جنوبی تاکنون هیچ گونه تصمیمی برای چگونگی پاسخگویی به یکدندگی قطر در اجرا نکردن توافقنامه اتخاذ نکرده اند. این مسئول بررسی اقدامات بعدی را در نشست ویژه وزیران خارجه در خصوص اختلافات کشورهای خلیج با قطر بعید ندانست.

این مسئول ارائه لایحه ای از تحریم ها علیه قطر را نفی کرد و گفت «اجرای چنین تحریم های تاکنون مورد بررسی قرار نگرفته است.»

وزیران امور خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج چهارشنبه گذشته در جده دستورالعملی هایی را در تسهیل ماموریت کمیته اجرایی توافق ریاض برای پایان بخشیدن به کلیه امور توافقنامه در طی یک هفته صادر کردند.