دمشق عوارض کمرگی ترانزیت کامیون‌ها را افزایش داد

بیروت: نذیر رضا

مقامات رسمی بیروت در راستای مطالعات طرفین سوری و اردنی در خصوص گشودن گذرگاه نصیب، به منظور اطلاع از اوضاع مراکز گمرکی، هزینه‌های حمل و نقل و ترانزیت از گذرگاه‌های مرزی خود را افزایش داد.
به گزارش الشرق الاوسط، لبنانی‌ها منتظر افتتاح گذرگاهی رسمی هستند که این اجازه را به کامیون‌های لبنانی بدهد تا بتوانند از طریق گذرگاه نصیب وارد کشورهای عربی شوند.
شفیق القسیس رئیس اتحادیه کامیون‌داران لبنان در گفتگو با «الشرق الاوسط» گفت: مقامات رسمی مذاکراتی با اردن داشته‌اند و این کشور اعلام کرده مخالفتی با عبور کامیون‌های لبنانی ندارد. این در حالی است که اردن خواستار حل مشکل عبور از سوی سوریه شده است.
به گزارش منابع لبنانی در خصوص دیدار وزرای لبنان با مقامات سوریه در دمشق، وزرای لبنانی مذاکراتی با سوریه در این زمینه داشته‌اند.
براساس این مذاکرات دمشق به آنها اطلاع داده که «مانع عبور کامیون‌های لبنانی نمی‌شود» و «به محض تصمیم‌گیری برای گشودن گذرگاه نصیب، کامیون‌های لبنانی قادر به عبور از آن خواهند بود.»
کامیون‌ها در حال حاضر با مشکل جدیدی روبرو شده‌اند و آن افزایش عوارض گمرکی حمل و نقل از سوی دمشق است.
به گفته این منابع آگاه، «سوریه عوارض گمرکی را افزایش داده، اما هنوز قیمت آن را به ما ابلاغ نکرده است.» افزایش عوارض گمرکی فقط به کامیون‌های لبنانی محدود نمی‌شود، بلکه شامل همه کامیون‌هایی می‌شود که از سوریه به کشورهای اطراف آن می‌روند.
به گزارش روزنامه «الوطن» وابسته به نظام سوریه، عماد خمیس، نخست‌وزیر سوریه در اواخر هفته گذشته از پایان اقدامات وزارت کشور، وزارت حمل و نقل و وزارت اقتصاد برای بازگشایی گذرگاه نصیب خبر داده بود.
وی افزود: «از این گذرگاه در راستای منافع ملی استفاده خواهد شد. عوارض گمرکی نیز اصلاح خواهد شد و به ۱۰ الی ۶۲ دلار برای کامیون‌های ۴ تنی خواهد رسید.»