پوتین بنا به منابع فرانسوی: به سوریه رفتیم تا ایران را از آن جا خارج کنیم

ناصر جوده وزیر خارجه اردن

ناصر جوده وزیر خارجه اردن

در حالی که سازمان ملل متحد روز گذشته اعلام کرد که دور آتی مذاکرات صلح سوریه احتمالاً اواخر ماه آینده در ژنو برگزار خواهد شد، برخی منابع رسمی فرانسوی گفتند که امور به چند دلیل «به راحتی» انجام نخواهد شد، که برجسته ترین آن ها عدم هماهنگی روند سیاسی با تحولات میدانی است.

 از سوی دیگر برخی منابع ذکر کردند که ناصر جوده وزیر خارجه اردن که کشورش مکلف شده است فهرستی از سازمان های تروریستی تهیه کند، طی نشست های اخیر پاریس و نیویورک در خصوص سوریه، برای همتایان خود توضیح داد که این لیست متشکل از سه لایحه است که عبارتند از: اولی قرمز است و سازمان هایی را در بر می گیرد که همه آن ها را تروریستی می دانند و شامل «داعش» و «جبهه النصره» هستند. دومین لیست سبز است و شامل جنبش ها و گروه های مخالفی است که جزو گروه های تروریستی طبقه بندی نشده اند. آخرین لیست به رنگ خاکستری است و سازمان هایی را در بر دارد که در حال نوسان هستند.

این منابع همچنین به نقش روسیه و ایران پرداختند که به نظر می رسد دیدگاه های یکسانی دارند اما هر کدام از آن ها در خصوص آینده سوریه «دیدگاه خاص خود» را دارند.

در همین چارچوب، برخی منابع فرانسوی به نقل از برخی مسؤلان گفتند که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به فرماندهان خلیجی گفت که هدف مداخله نیروهای روسی در سوریه، خارج کردن ایران از آن است.