حملات هوایی آمریکا و متحدانش در ائتلاف ضد داعش علیه این گروه ادامه دارد - عکس از رویترز

حملات هوایی آمریکا و متحدانش در ائتلاف ضد داعش علیه این گروه ادامه دارد – عکس از رویترز

حتی آلمانی ها، که از زمان پایان جنگ دوم جهانی، سیاست دوری از جنگ را در پیش گرفتند، تصمیم گرفتند وارد نبرد ضد سازمان های تروریستی شوند، و نیروی نظامی به سوریه ارسال کنند. روس ها از آن ها پیشی گرفتند و جرأت اعلام جنگ در سوریه را کردند تا دیدگاه سیاسی خود را بر منطقه و جهان تحمیل کنند.

به علت این خلاء بین المللی و منطقه ای، برخی کشورها در جهان تصمیم گرفتند بر ضد کسانی که خود را مسلمان معرفی می کنند تحرک کنند، و با گروه هایی که خود را دولت اسلامی می نامند، مانند «داعش» و غیره مبارزه کنند، زیرا ضرر آن ها تنها به مناطق درگیر محدود نمی شود، بلکه افراط گرایی و تروریسم به خطری برای مسلمانان و بر تمام جامعه بین المللی تبدیل شده است.

ما خوشحالیم که ریاض، پایتخت جهان اسلام، تحرک کرد و تصمیم گرفت زمام امور را  در این خلاء به دست گیرد،  و با ویروس هایی که به سرعت در همه قاره ها گسترش می یابند مبارزه کند. امروزه اولین دشمن در جهان، تروریسم سازمان های اسلامگرا است. بسیار مهم است که تحرکی صورت گیرد، و اجازه  داده نشود مسؤلیت ما را کسی دیگر به عهده بگیرد، تا به جای ما تصمیم بگیرد و نقشه فکری و سیاسی جهان را تغییر دهد. به طور مثال، ما با روس ها در طبقه بندی تروریست ها توافق نظر نداریم، و طبقه بندی فرقه ای که جدیداً از واشنگتن می شنویم را قبول نداریم، و نمی توانیم در کنار جاده به تماشای این سردرگمی بنشینیم، و نظاره گر ادعاهای هر کدام از اطراف باشیم که با سازمان های تروریستی در منطقه و جهان مبارزه خواهند کرد.

بسیار خوب است که ائتلاف نظامی کشورهای اسلامی، که شاهزاده محمد بن سلمان جانشین ولیعهد عربستان سعودی تشکیل آن را اعلام کرد، تنها یک ایده یا یک پیشنهاد نیست، بلکه طرحی کامل است و اکثر کارها با تشکیل ائتلافی که اکثر کشورهای اسلامی به آن پیوستند انجام شد. به طوری که تا کنون ۳۴ کشور از ۵۲ کشور اسلامی به این ائتلاف ملحق شده اند. بنابراین، امروز، اولین ائتلاف نظامی کشورهای اسلامی زاده شد، و این کشورها می توانند بگویند این امر به آن ها مربوط می شود، و دارای مشروعیت مبارزه با گروههایی هستند که اسلام را برای گسترش هرج و مرج و تهدید جوامع مورد سوء استفاده قرار می دهند.

در این عصر باید به جلو پیش رفت، و از دنباله روی دیگران پرهیز کرد. جهان اسلام همیشه در یک رابطه سیاسی وجود دارد، اما تا کنون اتفاق نیفتاده است که در ائتلافی نظامی گرد هم جمع شده باشند.  موفقیت عربستان سعودی در ساخت اتحادی نظامی تحول مهمی است که رویداهای بزرگی در پی خواهد داشت. از لیست این اتحاد و واکنش ها به تشکیل آن، این طور به نظر می رسد که این طرح بر اساس مشروعیتی بین المللی است. چرا که ایران تلاش کرد یک گردهمایی ایجاد کند که نماینده جنگ آن در سوریه و عراق باشد، اما شکست خورد، زیرا یک طرح فرقه ای و تهاجمی بود، و اخیراً روشن شد که تجمعی از شبه نظامیان است نه کشورها.

در مورد ائتلاف نظامی اسلامی ریاض، زمینه های گسترده ای برای کار در مقابل این ائتلاف وجود دارد، و گمان نمی کنم که این ائتلاف در نظر داشته باشد وارد نبردهای دیگران شود اگر کمک نخواسته باشند. اگر مصر تمایل داشته باشد برای مقابله با گروه های مسلح افراطی در سینا از حمایت نظامی برخوردار خواهد شد. سازمان های بین المللی مانند سازمان ملل متحد، و سازمان های منطقه ای مانند اتحادیه عرب نیز اگر بخواهند می توانند در مبارزه با تروریسم در کشورهایی مانند لیبی و سوریه که دولت مشروعی در آنها وجود ندارد و یا کشورهای ضعیفی مانند یمن و مالی از ائتلاف نظامی کمک بخواهند.