وزارت خارجه انگلیس به «الشرق الأوسط»: به دنبال اطلاعات بیشتر برای بررسی پشتیبانی هستیم

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه و شیخ خالد بن احمد آل خلیفه همتای بحرینی وی طی کنفرانسی مطبوعاتی در مسکو – عکس از آسوشیتد پرس

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه و شیخ خالد بن احمد آل خلیفه همتای بحرینی وی طی کنفرانسی مطبوعاتی در مسکو – عکس از آسوشیتد پرس

وزارت خارجه انگلیس روز گذشته از استقبال لندن از ائتلاف نظامی اسلامی که عربستان سعودی تشکیل آن را اعلام کرده بود خبر داد. فرح دخل الله سخنگوی وزارت خارجه انگلیس در امور خاور میانه و شرق آفریقا به «الشرق الأوسط» گفت: «می خواهیم کشورهایی از سراسر جهان را ببینیم که نقش خود را در مبارزه با تروریسم ایفا می کنند. ما به دنبال کسب اطلاعات بیشتری از عربستان سعودی در خصوص ائتلاف نظامی اسلامی هستیم تا بهترین راه های همکاری با این ائتلاف بر ضد سازمان داعش را بررسی کنیم».

این تأیید قوی انگلیس از ائتلاف جدید همزمان با گزارش روزنامه «دیلی تلگراف» بود که روز گذشته به نقل از منابع نظامی گفت در صورتی که ائتلاف نظامی اسلامی جدید تصمیم بگیرد برای مبارزه با گروه های تروریستی در سوریه در هفته های اندک آینده نیرو اعزام کند، انگلیس آماده فراهم کردن پوشش هوایی از این نیروها خواهد بود.

واکنش های بین المللی علاقمند به پیوستن به این ائتلاف جدید و استقبال کنندگان از آن همچنان ادامه دارد، به طوری که یحیی سیمودور، سفیر اوگاندا در عربستان سعودی و برخی کشورهای خلیج به «الشرق الأوسط» گفت، کشورش آماده پیوستن به ائتلاف اسلامی است، و در انتظار ترتیبات لازم برای انجام این کار است. وی افزود: «هر چه از ما خواسته شود و مورد نیاز باشد را انجام خواهیم داد».

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز پس از نشست با شیخ خالد بن احمد آل خلیفه، همتای بحرینی خود در مسکو، تأیید روسیه از این ائتلاف را اعلام کرد و گفت: «امیدواریم این ابتکار عامل تسهیل کننده ای برای همه کشورهای اسلامی باشد که شاید بتوانند از طریق سازمان همکاری اسلامی با یکدیگر بر ضد هر نوع تروریسم، و هر گونه تلاش برای سوء استفاده از دین بایستند».

در همین راستا، برخی مسؤلان اعلام کردند که مسلحانی از سازمان داعش روز گذشته به اردوگاهی متعلق به ارتش ترکیه در شهر موصل عراق حمله کردند، که منجر به زخمی شدن ۴ سرباز ترک شد و حال یکی از آنان وخیم است.